måndag 28 februari 2011

Bra vitaminer för Dig

Alla har ett behov av att få i sig vitaminer. Här finns en lista på vilka vitaminer som hjälper mot vad. Välj rätt vitaminer för just dig och dina behov.


  • Om du är stressad; satsa på antioxidanter och protein.
  • Om du har stort sockerbehov; ät krom och omega3
  • Lider du av sömnsvårigheter? Testa ingefära och magnesium.
  • Vill du se piggare ut? Proppa kroppen med vätska och träning.
  • Lider du av utslag? Fettsyror (rätt sort), fiberrik kost och motion.
  • Har du ärr som inte läker, testa E-vitamin, vitamin B5 och zink.
  • Undvik förkylning genom omega3, D-vitamin och antioxidanter. 

Mat du hittar naturliga vitaminer i:

ANTIOXIDANTER
Bär, nötter och frön, grönsaker, kål-saker

PROTEIN
Ägg, kyckling, räkor, fisk, tofu, keso, mjölk, yoghurt (mejeri-produkter i allmänhet) och rött kött. 

KROM
skaldjur, ostron, fullkorn, vetegroddar, öljäst, potatis, svamp, vitt vin, öl och ost.

OMEGA3
Fisk, skaldjur, kött och mejeri-produkter, linfröolja, rapsolja och sojaolja.

MAGNESIUM
sojabönor, övriga bönor, vetegroddar, vetekli, bovete, nötter och frön, paranötter, sötmandel, sesamfrön, solrosfrön och pumpafrön.

E-VITAMIN
vegetabiliska oljor, vetegroddar, solrosfrön, pumpafrön, gröna bladväxter, ägg, potatis, mjölk, rotfrukter och frukt.

VITAMIN B5
lever, fullkorn, baljväxter, torrjäst, vetekli, nötter, bananer, avocado, sirap, tomater och mjölk.

ZINK
ostron, vetegroddar, vetekli, krabba, parmesan (ost), kött, kyckling, nötter och frön, bönor, linser, ärtor, spannmål och mjölk-produkter.



Obs. det här är bara ett urval av mat där vitaminerna finns, det finns en hel uppsjö med olika produkter som innehåller olika sorters vitaminer. Kom ihåg att det alltid är bättre att få i sig rätt sorts mat än att köpa kosttillskott.


Inga kommentarer: