fredag 18 februari 2011

Stora CV guiden, del 1: platsansökan



Hur skriver jag ett CV?
(CV står för Curriculum vitae= levnadsbana, livslopp)

Så småning om kommer alla ut i arbetslivet. Efter skolan ska man söka jobb, och jag har sett otroligt många trådar på forum där folk undrar hur man skriver ett CV. Det finns många olika modeller, och man vet inte exakt vad som är rätt eller fel.



Kommer att ge er en enkel modell på hur man ska utforma sin ansökning:

Del 1: Platsansökan
Platsansökan är det som ska få arbetsgivaren att få upp ögonen för dig. Du ska ge en kort beskrivning av vad du söker, varför och vad du kan. Så här kan det se ut:

exempel:

"Sommarjobb, kassa

Av Er annons i Veckans Affärer den 1 februari 2011 ser jag att Ni söker sommarjobbare till Er bensinmack. Jag anser mig själv ha de kvalifikationer som krävs för den utannonserade tjänsten.

Jag är 22 år gammal och nyss blivit utexaminerad från Stockholms Yrkesuniversitet.

Jag har sommaren 2009 arbetat självständigt som försäljare på klädbutiken H&M i Solna. Sommaren 2010 jobbade jag på IKEA, i deras café och har goda erfarenheter av kundkontakt. Jag har även jobbat ideellt med tjejgrupper för Stockholms hälsonämnd.

Mina kunskaper i engelska är tillräckliga, jag har också god insikt i Windows Office programmen då jag genom skolan tagit datorkörkortet hösten 2009.

Jag bifogar meritlista och CV och vid en framtida arbetsintervju visar jag gärna mina avgångsbetyg.

Med vänlig hälsning

Louise Lindman"



Notera: 
Uppgifterna är påhittade och har varken med mig själv eller med någon annan att göra.

1 kommentar:

Verran sa...

Tack för ditt tips i min blogg. Den här lilla guiden var till en hel del hjälp. keep it up.