torsdag 24 februari 2011

Tips som underlättar din ful-dag


Alla har dagar då det bara känner sig allmänt fula. Du ser helt normal ut i vanliga människors ögon, men i dina egna ögon är du extra ful, just den här dagen.Det finns fler vägar att gå för att tampas med fuldagen, beroende på när under dagen du upptäcker den.



< Ser du Sherk i spelen idag?


Inkommande: FUL-DAG


På morgonen:
Istället för att lägga på extra mycket smink (du kommer ändå bara tycka att resultatet ser dåligt ut, det är ju "fuldagen") för att förbättra din fuldag - satsa på att sminka dig neutralt och naturligt.

Täck över de värsta blemmorna med foundation eller conceler, förstärk ögonen med kalaj på övre ögonlocket, just intill ögonfransarna och toppa med en mascara. Dekorera läpparna endast med ett lätt läppglans eller vanligt lipsyl.

Klä dig i något neutralt som du känner dig bekväm i. När du har en fuldag hjälper det inte att försöka glamma upp klädseln, däremot stärker du din självkänsla genom att känna dig någorlunda bekväm i det du har på dig.

När du kommer till skolan/jobbet:
Du ser dig i spegeln på skolan/jobbet och inser plötsligt att det inte alls är en bra dag idag. Det bästa du kan göra är att snabbt försöka räkna upp vad som är bra idag - både med dig själv och ditt schema under dagen.

Fiska leenden! När en dålig dag är påbörjad kan den vara svår att vända, tidigare skrev jag ett inlägg om hur man ler en dålig dag. Inlägget hittar du HÄR. Anledningen till att du bör fiska leenden är för att det får dig själv att känna dig bättre - i alla fall inombords, och det strålar utåt.

Under dagen:
Du har kommit en bit in på dagen och börjar känna dig lite glåmig och inte alls sådär strålande som när du gick ut genom dörren i morse. Smink och preparat kan göra väldigt mycket. Har du en kräm i väskan som du kan stryka över ansiktet för att återfå lystern? Eller ett serum du kan använda? Do it!

Andra saker som kan då din dag att lysa upp på ett kick är att spraya lite parfym eller deodorant över dig. Doft är ett av våra starkaste sinnen, och påverkar även dig.

På kvällen:
Kvällen tar sin början, men du har fortfarande tusen saker att uträtta. Har du tid så ta en dusch, gärna en längre. Det bästa är om du hinner sköta om dig själv till max (ansiktsmask, raka dig osv). Har du någon timme ledig kan du alltid fara till gymmet eller gå på en promenad.

Motion har en effektiv inverkan på dig själv, inte bara långsiktigt. När du tränat blir du naturligt rosenfärgad i ansiktet och får lystern tillbaka. Dessutom ger dig det den extra energin inför kvällens planer!


.

Inga kommentarer: