söndag 13 mars 2011

Hur börjar jag med naturlig hudvård?

Jag fick en fråga av en kille som undrade hur man skulle börja, då man ville börja med naturlig hud vård. Jag publicerar mitt svar på bloggen, så att fler kan ta del av det. 


Det finns tusen sätt att rengöra ansiktet med, många olika sorters metoder och rengöringar passar inte alla, men det här är helt naturligt och ska inte rubba din naturliga hud typ.







Inköpslista:
  • Kallpressad mandelolja (100%) från Apoteket för ca 70 kr 
  • Wedela Baby, Calendula Face Crem från Apoteket/Life för ca 50 kr 

Saker du borde ha hemma:
  • Olivolja (extra mjukgörande, om det behövs) 
  • Socker (alternativ 1 som peeling) 
  • Kaffesump (alternativ 2 som peeling) 
  • Honung (mjukgörande ansiktsmask) 

Beskrivning på hur jag gör med produkterna:

Rengöring med mandeloljan:
  1. blöt ansiktet
  2. smörj in dig med mandelolja 
  3. tvätta ansiktet 
Det kommer bli en hinna av oljan kvar, men har man torr hud räcker den oftast inte. Så då kompleterar jag med Wedelas hudkräm (skrev om den tidigare).

Peeling och skrubb av ansikte och kropp: 
Jag har ganska känslig hud, så jag skrubbar ansiktet högst 2 gånger i veckan, då använder jag kombinationen honung + socker. När jag skrubbar hela kroppen använder jag kaffesump. 

Du får tänka efter lite vilken hudtyp du har, så kommer du fram till vad du ska använda och hur mycket du ska använda det.

Ångbad för ansiktet:
Om du har mycket finnar kan du ånga ansiktet ungefär 1 gång i veckan.
Instruktioner på hur man gör ett ångbad för ansiktet

Efter ångbadet (å klämmer man försiktigt ut finnarna, men var inte våldsam. Var noga med att tvätta ansiktet efteråt, brukar smörja in ansiktet med nypressad gurksaft eftersom det är sammandragande, fungerar ungefär som ansiktsvatten (du stänger porerna igen), och avslutar med Wedela Baby, Calendula Face Crem.



Länkar till tidigare inlägg om naturlig hud vård, etc:


Ditt naturliga hemma spa
Naturlig skönhetsrutin
Tvätta håret utan shampoo
Peeling med kaffesump
Instruktioner: ångbad för ansikte
Förebygg och motverka acne, finnar
Hitta skönheten i skafferiet!




1 kommentar:

Skinoren sa...

Tack för läsningen!