fredag 4 mars 2011

Hur somnar jag snabbare på kvällen?

Är du en av de som ligger och vänder på dig halva natten, stirrar upp i taket, stiger upp, dricker ett glas vatten, möjligtvis kollar mailen och sen kryper under täcket igen för att upptäcka att du fortfarande är klarvaken?


Tips för att somna snabbare:

  • Reservera kvällstid. Minst en halvtimme innan du planerar att lägga dig bör du få dig själv i "godnatt"-tänket. Drick en kopp te, lyssna på lugn musik, eller bara meditera en stund.

  • Innan du ska sova, undvik att göra saker som får dig att tänka eller gå upp i varv; lyssna på musik som får dig pigg och aktiv, kolla på en spännande serie som bara kommer få dig att tänka på fortsättningen när du ska sova. Kolla mailen är också en farlig grej som både gör att man aktivt börjar tänka på det som skrivits, och kanske är nyfiken på vad svaret på mailet är.

  • Ha inte på för stark belysning på kvällen. Ljus påverkar oss mer än vi tror. Stark belysning gör att vi blir piggare, mörk belysning gör oss tröttare. Istället för att ha på din taklampa kan du sätta på din sänglampa, eller ett par stearinljus, mysig och harmonisk belysning får oss att varva ner.

  • Tid för planering. Är du en av dem som planerar morgondagen när du ligger och försöker sova? Sluta med det. Försök istället skriva en lista på saker du ska göra i morgon INNAN du tar din reserverade "godnatt"-tid. Då slipper du fundera över vilka kläder du ska ha, vilka möten som planerats och så vidare.

  • Det där med träning. Det sägs ju att man ska sova bättre om man tränar, och det gör man. Men det är lätt att missförstå det hela. Regelbunden träning (dagtid) gör att du får lättare att sova, men att köra ett hårt träningspass på kvällen kommer bara resultera i att du känner dig piggare. Däremot kan du ta en halvtimmes promenad på kvällen, i lugn takt.

  • Undvik att äta innan läggdags. Dels för att mat ger dig energi, och dels för att det faktiskt inte är speciellt hälsosamt att ta den där frestande kvällsmackan.

  • Svalt sovrum. Vädra innan du går och lägger dig. Det är skönt när det är svalt i rummet, dessutom är det bra med massor av syre innan du ska sova.



SNUSKIGT BRA! 
Läste på aftonbladet att orgasm ger oss sömnkänsla.
Så, nästa gång du absolut inte kan sova...



Fortsättning följer med "redskap för en bra sömn"...

Inga kommentarer: