fredag 4 mars 2011

Redskap för att somna snabbare

Det här är en fortsättning på inlägget "Hur somnar jag snabbare?", som du kan hitta HÄR. Följande kommer handla om 2 redskap du kan använda för att somna snabbare/få en bättre sömn:


Spikmattan


Spikmattan är inte bara en populär "grej", den hjälper också mot sömnproblem. Själv använder jag en grön variant med lite större piggar, tycker att den ger bättre effekt än de mindre.


Hur använder man spikmattan? Ett alternativ:

  1. Varianten på bilden är en spikmatta som är som ett pussel. Lägg två av "pusselbitarna" (en för vardera axel/ryggdel) ovanför en mjuk kudde. Detta gör så att du får lite mer "press" mot din rygg, du kan låta bli detta om du tycker att det känns obehagligt.

  2. Lägg en kudde ovanför spikmattan, vid de övre kanterna så att de inte skaver mot dig. Placera dig själv i possition så att spikmattan är i höjd med dina axlar (där du vanligtvis kan känna att du har ont), tänk "massage-områden". 

Till en början kommer du känna att det gör lite ont, sen kommer det att pirra i kroppen, men efter ett par minuter kommer du känna dig sådär härligt avslappnad, och somna. Ibland vaknar man av att man sover på spikmattan, men då brukar man ändå sova så pass bra att man bara förflyttar spikmattan till golvet, och sover vidare. Se bara till att akta tassarna på morgonen. ;)






Avslappnade te


Te kan faktiskt få dig att slappna av, drick te i och med din "regelbundna avslappnande halvtimme" som jag talade om i tidigare inlägg (HÄR).

Det finns massor av olika sorters lugnande och avslappnande te. Fråga i en te-butik, eller gå in till Life-butiken, de brukar ha "det mesta för de flesta".


Se bara till att ditt te är koffeinfritt, annars kommer du ju automatiskt bli piggare. Se också till att inte dricka te allt för nära läggdags, då du kan bli kissnödig - och måste stiga upp från din sköna säng.


.

Inga kommentarer: