måndag 11 april 2011

Bättre självförtroende och självkänsla




Många lider av dåligt självförtroende och dålig självkänsla. Det här med att älska sig själv, och att tro på sig själv kan verkligen vara svårt ibland. Jag tänkte ta upp några tips för att stärka tron och kärleken till sig själv, men först vill jag reda ut två begrepp:

självförtroende - att du tror på dig själv
självkänsla - hur du känner dig





Lista dina talanger
Jag älskar listor. Därför tycker jag alltid att alla ska skriva en lista med sina positiva egenskaper. Allt från ytligheter till talanger. Du behöver inte skriva ner allt på samma gång, men under en vecka hinner du komma på ganska många saker. Skriv upp dem. Ha lappen synlig, till exempel vid spegeln i ditt rum.

Utmana dig själv
Mitt självförtroende har blivit bättre av att jag klarat av saker. I början var det lätta saker, så som att hålla en presentation för klassen. Nu har det blivit mer avancerade saker som att vara boss för marknadsundersökningar med mera. Man blir stark och känner sig duktig av att klara av hinder, men man ska givetvis inte börja med allt för jobbiga och svåra grejer. Då ökar risken för misslyckande.

Ge positiv feedback - till dig själv
En annan grej som faktiskt är bra är att varje morgon stå vid spegeln och intala sig själv att man är snygg. Man ser bra ut. Man är toppen, helt enkelt. En tjej som jag känner hade fyllt sin lägenhet med positiva lappar, alltså post it's där det stod positiva grejer om henne "jag är så duktig på att skriva", "jag har ett fantastisk hår!", "min näsa är söt" och så vidare. Kanske det hjälpte henne.

Pimp yourself
Sen känner man ju sig så mycket mera fräsch, fin och bra om man bär rätt kläder. Piffar man upp sig så känner man ju sig vackrare än om man går runt i mjukisbyxor och en trasig tisha. Det sitter ju så psykologiskt, det där med vad man tycker om sig själv.

Kör en fuling
Om jag har en riktigt dålig dag brukar jag köra "en fuling", det innebär att jag hittar närmaste bekant/klasskompis/vän och sedan berättar om för henne vad jag tycker ser bäst ut med henne idag, typ "vilka snygga skor du har!". Inte alltid, men ganska ofta så får man höra "tack, jag gillar ditt halsband", typ. En sån liten grej gör ju en hel del också.

Att hjälpa sig själv, aktivt
Jag tror också att det är viktigt att man gör saker och anstränger sig för att vara på topp. Ditt självförtroende behöver stärkas genom att aktivt anta utmaningar, hitta mål och testa saker. Din självkänsla förbättras aktivt om du hjälper till genom att fixa till dig; inte bara kläderna, utan ta en spa kväll, fixa dina naglar, ta hand om dig själv, träna, ät rätt. Sunda grejer, helt enkelt.

Jämför inte!
Och framför allt: sluta jämföra dig med andra. Vi ser alla olika ut. Så är det bara. Du måste tänka positivt. Det är ju tur att du inte föddes med ett ben mindre, eller lider av en hud sjukdom som gör att du ser hemsk ut i ansikte var och varannan dag.


En kille sa förut till mig: "vill du, kan du, vågar du".
Det är väldigt bra, vettig och näringsrik mening för dig och ditt inre.



Denna text finns också i liknande form på Stylesearch. Tråden hittar ni HÄR.
x

Inga kommentarer: