måndag 25 april 2011

Be safe

Att vara kvinna är inte helt lätt, att vara kvinna på väg hem genom en mörk gränd mitt i natten är lite jobbigare. Det har bloggats om denna "tagg-kondom" tidigare. Men jag vill än en gång ta upp det eftersom jag tycker det är en genial produkt för oss kvinnor.


Denna uppfinning heter "Rape-aXe". Den ska föras upp i slidan för att undvika en fullbordad våldtäkt. Om en kille försöker penetrera tjejen hugger taggarna på insidan till och killen kommer känna en otrolig smärta. För att ta bort denna från killen krävs hjälp av läkare - och därmed är våldtäkts mannen identifierad.

Bakom varje idé finns det förstås nackdelar; kvinnans psykiska lidande av våldtäkten blir ju inte botad tackvare detta, och många menar att vi skulle göra oss till offer genom att bära den.

Själv är jag hellre ett offer som känner mig skyddad IFALL något skulle hända, och en avbruten våldtäkt med psykisk rubbning ändå är ett "bättre" alternativ än en fullbordad våldtäkt.



Denna produkt har inte ännu lanserats, men de beräknar att det första lanseringsregionen kommer bli Sydafrika.




En produkt som redan finns på marknaden är Body Guards självförsvars spray. Den färgar angriparen så att man lättare ser vem som angripit dig, dessutom gör den angriparen blind en stund (från 5-20 minuter). Sprayen kostar ca 200 kronor och finns att köpa på deras hemsida.

x

Inga kommentarer: