måndag 18 april 2011

Torr hud, atopisk hud

Ett SPECIAL INLÄGG för dig med:
med torr hud, atopisk hud, jobb på båt




Inledning till detta inlägg:
Jag lider av något som kallas "atopisk hud", det är ganska vanligt och brukar arta sig i torr hud och perioder med eksem. Om man går till läkaren skriver de oftast ut cortison-salvor (som på sikt förtunnar huden), och burkar fulla med mineraloljor (som ska mjukgöra, men tyvärr blir man "beroende"). Mailade en tjej som jobbar med hud produkter, hon heter Michelle Silander, och hennes blogg hittar du HÄR


Min fråga till henne var om jag kunde hitta naturprodukter som var bra för min torra hud, (och de fakto att jag jobbar varannan vecka på båt gör ju inte problemet med huden lättare). 


För dig som jobbar på båt:
Hej, jag hoppar med ibland in på vikiniglines båtar, då på Cinderella SPA :) Väldigt torr luft där. Jag missbrukar olja och fuktspray. Jag brukar säga att man ska ha en sorts hudvårdsprodukter på båten och en annan sort hemma för då är luften mindre torr.

Torr hud, atopisk hud:
Vid atopisk eksem är det viktigt att skydda hudbarriären. Man tappar mer fukt än de utan atopiskt eksem, men detta vet du nog redan. Vad du än gör, använd så lite kortisoncreme som är möjligt. Detta tunnar ut huden men hjälper mot klåda tillfälligt.

Ekologiskt att smörja in efter duschen:
Sheasmör är fantastiskt att smörja in torr hud, gärna efter dusch. Det är billigt, ekonomiskt och väldigt drygt. Köp en liten burk från www.Crearome.se. Jag brukar blanda ut sheasmör med väldigt lite kokosfett eller olivolja samt några droppar sojaprotein (binder fukt) tillsammans med en härlig aromaolja. Neroli är naturlig fuktbindare men kostar tyvärr lite mer än andra eteriska oljor. Smält sheasmör försiktigt i micron, blanda i lite olja samt sojaprotein och eterisk olja. Rör om ordentligt och häll i en burk och låt stelna i kylen/frysen. Gör gärna lite i taget så att den inte härsknar. Använd lite efter dusch, det blir kladdigt vid förmycket. 

Till den torra huden i ansiktet:
Till ansiktet kan du göra din egen ansiktsolja med mandelolja och eterisk olja exempelvis lavendel. Finns billigt på www.crearome.se eller www.naturkosmetikkompaniet.se. Smörj in huden med ett par droppar innan dagcreme. Du kan även använda dig av Dermanords face balm neroli, som är en fet creme som är gjord på bla. sheasmör, jojobaolja. Använd som nattcreme.

x

4 kommentarer:

michelle sa...

Fin fint!! Hoppas det hjälper :) Du får berätta sen hur huden känns. Luftfuktare är fantastiskt med att ha i hytten på båten. Heter dock Michelle Silander, men det var nära :)

Qbrium sa...

Inlägget är rättat. Sorry, så går det när man är lite för ivrig att dela med sig av information! Haha

Ska absolut höra av mig sen :)
Lite kryptiskt bara att sommaren närmar sig och då lär huden automatiskt bli bättre. *S*

Carro sa...

Haha varsegod! :D
Garderoben är köpt på Ikea och sist jag var på ikea så var det rea på den. :) Minns ej priset.

Anonym sa...

Jag tänkte bara släppa dig en linje för att berätta din webbplats verkligen rocks! Jag har letat efter denna typ av information under en lång tid .. Jag brukar inte svara på inlägg men jag kommer i detta fall. WoW fantastiskt bra.