söndag 24 april 2011

Jordgubbar ♥ Ansikte


Snart är det sommar och hög säsong för jordgubbar. Jordgubbar är inte bara gott, utan bra för huden. Speciellt för dig med fet hud. Jordgubbar innehåller C-vitamin, antioxidanter och peelar din hud på ett naturligt vis. Jordgubbar sägs också stärka huden mot yttre påfrestningar, samt ha en blekande effekt - perfekt för dig med oönskade märken från acne!





Ansiktsmask: jordgubbar och honung

  • Skölj jordgubbarna noga, gärna med en skvätt vinäger i vattnet. 
  • Mosa jordgubbarna i en skål, och tillsätt lite honung. 
  • Lägg masken på huden, vänta i 15 minuter...
  • ...skölj av med ljummet vatten.



Ansiktsmask: jordgubbar och mjölk

  • Rengör jordgubbarna som ovan.
  • Tillsätt färsk mjölk (cirka en matsked)
  • Blanda ut med majstärkelse (Maizena)
  • Rör tills du fått en lagom fast blandning
  • Placera blandningen i ansiktet, låt verka 15 minuter.
  • Skölj av med ljummet vatten.


4 kommentarer:

ellen sa...

Jag tänkte på en sak ... smink, det är inte heller så bra om det inte är mineralsmink? Det är ju massa skit i puder och concealer. Jag använder enbart concealer och puder då jag tycker foundation blir för tungt. Och på sommaren blir det ju inget smink på hyn då man vill ha lite färg. Så eftersom jag ungefär bara använder concealer och puder på hösten/vintern/våren så kanske jag ska satsa på mineralsmink?
Vet du vilket mineralsmink som är bra?


Mer update om mandeloljan; använde den nu på morgonen också ... mitt smink la sig ju så mycket bättre på huden nu! Mirakel produkt! Haha

Qbrium sa...

Ellen: Vad kul att mandeloljan redan ger effekt för dig :)

Om jag ska vara ärlig har jag ingen koll på mineralsmink. Tror faktiskt att det bara är en "fluga", en bluff... helt enkelt.

Jag ser på det så här: om man har en bra bas till hud vården så är det "okej" att köpa "vanliga" smink-produkter, så som Lumene, Smashbox och så vidare. Dock gör du ju helt rätt i att inte använda allt för mycket foundations.

Jag har svårt för mineralsmink dels för att jag tycker det är dyrt, svårt att applicera och det finns tusen olika märken, jag vet inte vilket som är "säkert".

Jag kan tipsa om denna artikel, så förstår du vad jag menar:
http://www.aftonbladet.se/halsa/article5378982.ab

Då tycker jag det är säkrare att använda smink som producerats i fler år, som man vet vad man kan förvänta sig.

ellen sa...

Aaah, okej :) Skönt, slipper man byta och hålla på ;) Hehe

Anonym sa...

Jag äääälskar jordgubbar:D