tisdag 26 april 2011

Mandeloljan

Gud vad jag skrivit mycket om mandelolja i mina tidigare inlägg om hud. Men jag har aldrig skrivit ett helt inlägg med BARA information. Tänkte att det var på tiden...




Exempel på vad mandelolja kan användas till:

 Rengöring till ansiktet.
 Mjukgörande kropp och ansikte
Skonsam rengöring till ansiktet.
 Som kost tillskott för torr hud.
 Nagelolja för starkare, längre och finare naglar.



Varför mandelolja?

  • Mandeloljan är en naturlig olja som återfuktar och mjukar upp huden. 
  • Oljan är perfekt för en ömtålig hud.
  • Den är ekonomisk (kostar ungefär 50 kronor).
  • Är en dryg produkt som håller länge. 
  • Mandelolja innehåller E-vitamin.
  • Skyddar cellerna från skadliga ämnen.
  • Hjälper till att naturligt motverka rynkor.
  • Skyddar huden mot UV-strålar. 
  • Motverkar och minskar ärr på längre sikt.



Att tänka på...
Om du är allergisk för nötter är detta tyvärr ingen produukt för dig. Mandeloljan förvaras bäst mörkt och kallt, till exempel i ett kylskåp. Mandeloljan håller från två till fyra år. Den bästa mandeloljan (den du ska köpa) ska vara kallpressad. Mandelolja finns att köpa på apoteket eller på LIFE.



x

9 kommentarer:

ellen sa...

Jag har ju den som är på bilden! :) Kostade mig 41,50 kr och den är ju kallpressad. Den är min bästa vän. Efter 3 dagar (tror jag det är) så är min hud så mycket finare! Jag är nyfiken på hur min hud kommer se ut om någon vecka med tanke på hur den hjälpt redan nu! :) Mina små röda prickar efter ärr är ljusare och snart borta. Är så glad och ser alltid fram emot att få tvätta ansiktet varje morgon! Haha :) Huden känns ju som sagt så mycket fräschare också!

Tack för tipset och tack för en bra blogg!

Qbrium sa...

Ellen: för all del. Det är kul att kunna hjälpa och tipsa. Blir jätteglad av att läsa när du kommenterar och berättar om dina resultat. :)

Anonym sa...

hur använder man mandelolja då? :) bara smörjer in ansiktet efter man gjort rent det med sin vanliga rengöring? har man det över natten? eller hur ska man använda det för att bli av med ärr? :)

Qbrium sa...

Anonym:

Hej! Vad roligt att du är nyfiken. :)
Man kan ersätta sin vanliga rengöring helt med mandelolja genom att, precis som med en vanlig rengöring gnida in det i fuktigt ansikte, och sedan skölja av.

Jag brukar boosta min hud ytterliggare genom att smörja in mig med mandelolja även efter min rengöring - och ja, ibland låter jag det sjunka in över natten, i annat fall brukar det sjunka in rätt bra och då kan jag även komplettera med min ansiktskräm (från Wedela).

För att bli av med ärr masserar du in mandeloljan dagligen på ditt "ärriga" område. Skölj inte av, utan bara låt det vara. :)

Hoppas mitt svar hjälpte dig!

Ida sa...

Hej!
är nyfiken på mandel oljan, då jag verkligen har prövat allt som finns på marknaden och min hy inte blir bra av nått av det...kan man ta bort smink med den ? tack på förhand :)

Qbrium sa...

Anonym: Ja, det går ypperligt att tvätta bort sminket med mandelolja. "Fett löser fett". :)

Anonym sa...

Var kan man hitta denna otroliga olja? Kollade upp en hälsokost affär men det ända som kom nära var mandel hudolja som gick på 110kr. Funkar även denna tros? Vad rekommenderar du? :)

Qbrium sa...

Anonym: det bästa är ju ren, kallpressad mandelolja. Har du kikat på ditt apotek? Fråga personalen. Mandeloljan kan vara "gömd" eftersom den bör förvaras i kylskåp.

Anonym sa...

Jag har provat med hampaolja och är bara fantastik. Jag köper min hos iforma: http://www.iforma.se/hampa/149-hampaolja-.html