söndag 24 april 2011

Mineralsmink, en hit eller shit?

Jag fick en fråga om mineralsmink. Tjejen som frågade undrade om mineralsmink är bättre än "vanligt smink". Hon sa att det var en massa skit i puder och sådant, och undrade om mineralsmink var ett bättre alternativ till att fullända "det naturliga hud vårds alternativet".

- sminket du ska kunna "sova med".


Publicerar mitt svar:

Om jag ska vara ärlig har jag ingen koll på mineralsmink. Jag har svårt för mineralsmink dels för att jag tycker det är dyrt, svårt att applicera och det finns tusen olika märken, jag vet inte vilket som är "säkert".

Jag kan tipsa om denna artikel, så förstår du vad jag menar:
http://www.aftonbladet.se/halsa/article5378982.ab

Utdrag från artikeln:
"Sminket förstörde Annas hud. Hela hennes ansikte är täckt av små vätskefyllda blåsor. Jag använde foundation med mineraler, säger Anna Kronwall, 27. Nu varnar hon andra för sminket med okänt innehåll."




Min åsikt:
Tror faktiskt att det bara är en "fluga", en bluff... helt enkelt. Jag ser på det så här: om man har en bra bas till hud vården så är det "okej" att köpa "vanliga" smink-produkter, så som Lumene, Smashbox och så vidare. Så länge man använder en bra och naturlig bas vård för huden tycker jag det är säkrare att använda smink som producerats i fler år, som man vet vad man kan förvänta sig.

x

4 kommentarer:

ellen sa...

Ja, om du vill så vore en länk inte helt fel :)

Anonym sa...

Hittade av en slump hit. Vill bara ge en annan bild av mineralfoundation som jag älskar. Jag har använt det i minst 4 år och gör det för att jag har en hemsk problemhud. I mitt fall dämpar det och påskyndar läkning + att det är det smink som blir snyggast på mig. Jag hade fullt med typ sådana blåsor i ansiktet som en reaktion på Decleors solskydd. ID Bare minerals puderfoundation var det som hjälpte och dämpade samt dolde. Perfekt i värmen. Har testat ID Bare Minerals som jag tycker är snyggt men odrygt, Laura Mercier som är snyggt, drygt, inte lika dyrt men svårt att få tag i, till sist har jag testat Palina som i min mening inte täckt så bra och som heller inte smält in i huden lika bra. Den sista kan jag alltså inte rekommendera men övriga tycker jag är snudd på mirakel.
Mvh Ann W

Qbrium sa...

Hej Ann, tack för att du delade med dig av dina åsikter! :)

Anonym sa...

Jag har testat det mesta, och älskar verkligen mineralfoundation från PALINA! Blev förvånad när du tyckte att ID täcker mer än den, för jag tycker helt tvärtom! IDger inte mig någon täckning, massor av skimmer och dessutom klåda så fortjag blir lite varm.

Men! Vill tipsa om "nya" PALINA, för jag hittade att de kom med en helt ny formula juni 2012,så du kanske hade den gamla? För den är GRYMT BRA, den bästa jag haft! :)