måndag 11 april 2011

Viktminskning, gå ner i vikt

Jag är medlem på Stylesearch.se, en jättebra hemsida förutom att man tydligen inte får tala om viktminskning. Man får inte tala om vettiga och hälsosamma val och knep för ett allmänt sundare liv. Nu slår jag tillbaka med att skriva en inlägg med tips om viktminskning. För det första så handlar det främst om att bli mer hälsosam och medveten. Jag är inget fan av ätstörningar eller liknande, och väger själv 1-2 kg "för mycket". 




BMI är en bluff
...och tro inget annat. När man mäter sitt BMI så räknar man ut hur mycket fett man har genom att räkna sin kroppsvikt delat på sin längd, gånger sin längd. Problemet bakom att räkna ut sitt BMI är att dessa uträkningar över huvudtaget tar hänsyn till hur mycket muskler man har. Som bekant väger ju muskler mer än fett, och muskler... det har vi alla. Så från och med idag tycker jag alla ska radera BMI-metoden från huvudet.


Äta, träna, sova
Man går ner i vikt genom att äta mindre och träna mer. Dock behöver alla mat. Om du inte får i dig tillräckligt med mat kommer du inte orka träna. 3 mål mat om dagen är vad som anses vettigt. Dessutom bör du äta innan och efter du tränat. Målet behöver inte vara stort, men får gärna innehålla mycket proteiner (ägg eller banan).

Sömn är också en viktig del när man vill gå ner i vikt. Om man inte sover rätt så kommer kroppen i obalans. Dessutom förbränner du fett, och återhämtar dig från dagens träning under nattens sömn.

Om du inte tränat innan så behöver du en mjuk start. Börja med promenader, några gånger i veckan. Öka tempot, sist och slutligen kan du börja springa. Konditionsträning är den bästa och effektivaste träningsmetoden för fettförbränning. Ett bra schema över träningen är att träna kondition 2-3 gånger i veckan. Börja dock passet med lite styrka; exempelvis mage + rygg.


Tips, trix och tänk på...

  • Du kan inte punktförbränna fett. Däremot kan du som exempel göra situps och uppleva att du får mindre mage, men det du gör är istället att bygga muskler.

  • Mat som inte innehåller så mycket fett är: proteinrik mat, frukter och grönsaker.

  • Du går ner i vikt om du minskar intaget av kolhydrater. Då kan exempelvis äta grönsallad eller kokt broccoli till maten istället för potatis och pasta.

  • Vill du veta hur du lyckats med dina resultat? Räkna inte på BMI, släng vågen men använd måttband.

  • När du tränar är det passligt att träna 45-60 minuter.

  • Vardagsmotion (det du bör få alla dagar) ska dock vara 30 minuter. Så som att gå till jobbet och liknande rörliga aktiviteter.

  • Tråkigt att träna? Lyssna på musik under tiden. Gärna snabb musik som får dig att hålla igång. Det finns massor av CD skivor som inriktat sin musik till just work-out pass.

  • Vettig mat, regelbunden träning och huvudet på skaft har alltid varit, är, och kommer alltid vara bättre än konstiga dieter och mirakel piller.



Länkar även till ett tidigare inlägg som jag skrivit,
det handlar om bra mat när man vill gå ner i vikt.
Inlägget hittar du HÄR!

x

5 kommentarer:

Anonym sa...

Grymt! Det var precis den här typ avsvar jag behövde få på min fråga (tråden om övervikt).

Jag visste en del av detta, men inte att konditionsträning är den bästa förbränningen. I alla fall, nu måste jag bara finna motivationen. Tack för hjälpen på vägen! (:

Qbrium sa...

Svar till Anonym: Du kanske får hjälp av denna länk när du vill hitta motivation. Länken handlar om "motivation genom mental träning"

http://www.sund.nu/docs/artikel.asp?td=20071119&tem=0&art=546

Lycka till!

Biggest Loser sa...

BMI ska inte avfärdas så enkelt. Förvisso väger muskler mer än fett men hur många av oss svenskar ligger i klass med Magnus Samuelsson? Om inte så är skillnaderna nästan obetydliga. Bakom argumentet ligger till stor del Center of Consumer Freedom med bland annat Coca Cola. Inget företag jag rekommenderar någon att ta hälsotips ifrån. Med det sagt så är BMI ingen fantastisk metod men om du låter gränserna vara något flytande så stämmer den förvånansvärt bra.

Qbrium sa...

Svar till "Biggest Loser":

Det jag vill få fram är att man inte bör använda sig av BMI eller en våg eftersom man lätt blir sifferblind. Med måttband ser man de konkreta resultaten och då tycker jag att själva vetskapen om vikten/BMI är helt onödigt.

ellen sa...

Jag har tänkt ta tag i mig själv nu faktiskt. Bli nyttigare och få min kropp att må bra och inte stoppa i mig så mycket skorpor t.ex ;)

Tack för en super blogg ännu en gång! Man blir så motiverad och man får så mycket information ifrån din blogg. Sluta inte blogga är du snäll :)