torsdag 19 maj 2011

Gästinlägg: om mandelolja



Här kommer ett gästinlägg från Ellen. Hon fastnade för mitt inlägg om mandelolja och valde att testa produkten. Detta är ett inlägg om hennes upplevelser av mandeloljan. Hon beskriver sin hud både före och efter användningen av mandeloljan, samt gör en jämföring med "vanliga" medel som man brukar använda till sitt ansikte.  




Jag hittade denna blogg via Stylesearch, fastnade för den på en gång! Finns så bra tips om hur man underlätta för sig själv … läser den minst 2 gånger/dag … brukar bli fler gånger! 

Ömma, stora, svullna finnar som gjorde så fruktansvärt ont. Dom ’’utvecklades’’ inte, dom ville inte bli mer än svullna och smärtsamma finnar. Jag provade allt; acnelösning, ansiktsvatten, produkter som skulle torka ut finnarna. Jag kunde aldrig klämma en finne, det blev bara stora sår. Och sen om jag använde concealer så vart det bara så fula linjer, så man såg att jag hade ett sår och man såg att det hade varit en finne. Jag hade rodnader, troligen solskador. Var tvungen att använda concealer på dom områdena.

Inga ömma, stora eller svullna finnar som gör ont. Dom finnar jag får ’’utvecklas’’, dom vill alltså bli en riktigt finne som man kan klämma ut. Och jag får inga stora sår längre och jag kan använda concealer på dom utan att det ser illa ut. Rodnaderna har jag kvar, kommer alltid ha. Men dom är inte så röda längre, dom har dämpats. Och jag behöver inte använda concealer på alla områden längre, bara där jag anser behövs. Jag kan få finnar idag som är små och vita, då klämmer jag dom och dom försvinner. Dom finnar jag får idag, som är riktiga finnar, kan jag klämma efter någon enstaka dag och sen kleta på lite concealer så försvinner det röda som uppstår efter att ha klämt. Efter någon dag försvinner den klämda finnen helt och håller.

Ett exempel; i förrgår fick jag två finnar vid tinningarna. Ena kunde jag klämma samma dag jag såg den. Det vart ett sår, men inte ett farligt sår. Jag kletade på concealer och det såg bra ut. Den andra kletade jag bara på concealer på och den försvann någorlunda, igår klämde jag den och idag är den borta … det är bara ett litet sår som man knappt ser.

Jag älskar mandeloljan. Den jag köper kostar 42 kr på apoteket och jag har haft den i en månad och det är mer än halva kvar i burken. Jag använder den varje morgon, behöver inte längre en ansiktskräm under sminket. Mandeloljan gör jobbet. Jag använder knappt smink på huden längre heller … bara concealer när det behövs. Jag är inte längre torr på huden, därav att jag inte behöver en ansiktskräm efteråt. Min hud känns naturligt ren och fräsch och även lätt. Oavsett om jag pudrar ansiktet så känns det så lätt och rent.


Skulle ni tvätta ansiktet med vodka? Det tror jag nog inte, eller hur? Varför använder ni då produkter med alkohol i? Det är ju i princip nästan samma sak. 100% naturligt är det bästa!

7 kommentarer:

ellen sa...

Haha, bra att jag klickade in här ... glömt tvättat ansiktet!

Agnes sa...

Åh, nu blir jag ännu mer nyfiken! Ska testa Mandelolja när min ansiktsrengöring har tagit slut. Men den som finns att köpa på apoteket, är den ekologisk och kallpressad? :)

Qbrium sa...

Agnes: Min mandelolja är kallpressad och ekologisk. Det bästa är att titta en extra gång i butiken så du får med dig rätt mandelolja hem.

Anonym sa...

Åh, jag ska verkligen ta och införskaffa mig mandelolja, det verkar ju toppen på så många vis!

Qbrium sa...

Anonym: bra initiativ! ;)

Anonym sa...

hur lång tid tog det innan du såg resultat?

ellen sa...

Svar; redan dagen efter kändes min hud ren och fräsch .. Efter någon vecka märkte jag att problemen jag hade inte kom tillbaka. Och nu, någon månad senare kan jag gå utan allt för mycket concealer och pudret har jag lagt undan :) nu är det concealer som gäller under ögonen och mina röda utslag, som blivit mindre men dom försvinener aldrig helt! Är överlycklig :) /ELLEN