tisdag 3 maj 2011

Min hudvårdsrutin

För att göra det mer konkret vad jag menar med alla mina inlägg om "bra produkter" har jag nu gjort ett inlägg om  hur min personliga hudvårdsrutin ser ut...




1. Rengöra och ta bort ögonsminket.
Jag rengör mina ögon genom att lätt gnida på rapsolja på ögonlocken med en bomulls pad. Detta rengör bra utan att torka ut den känsliga huden kring ögonen. Dessutom sägs det att man får länge ögonfransar av att använda olja till ögonen (rapsolja/olivolja).

2. Rengöra huden.
Huden rengör jag genom att sätta mandelolja på en bomulls pad och sedan stryka ut det över hela ansiktet. Slutligen tvättar jag ansiktet i ljummet/varmare vatten och ger ansiktet en liten massage.

3. Stänga porerna.
Rengöring och varmt vatten gör att dina porer öppnar sig. Det är viktigt att sluta porerna igen så att de inte kommer in smuts i huden. Detta gör jag genom att gnida en gurkskiva över ansiktet. Om jag har gott om tid mixar jag gurkan för användning hela veckan (förvaras i kylskåp). Gurka är lugnande och perfekt för irriterad hud.

4. Återfukta huden.
Jag återfuktar min hud genom att använda Wedelas Facial Cream som egentligen är lämpade för barn/baby. Den är extra mild, och passar utmärkt för min ömtåliga hud.






Övrig vård av ansiktet:

En gång i veckan rengör jag på djupet genom att använda en ansiktsmask kombinerad med en peeling. Den är skonsam och lätt att göra hemma: honung + socker är receptet. Honung är lugnande och antiinflammatoriskt, socker är endast till för att få en mild peeling till ansiktet. Själv anser jag att det är bättre än salt - som kan svida ordentligt på öppna sår och liknande.

x

Inga kommentarer: