måndag 16 maj 2011

Olivolja i solen?

Ett inlägg om olivolja som sololja

Sommaren är på väg med stormsteg, och därmed börjar folk damma av sina shorts och bikinis för att så snabbt som möjligt kunna lägga sig på gräsmattan och pressa fram en strålande bränna. Det sägs finnas ett knep som snabbar på processen för att bli brun, här är min åsikt...


Det sägs att olivolja ska vara bra för att snabbare bli brun i solen. Men jag är mycket tveksam. Har inte själv "vågat" testa eftersom varm olja börjar koka. Att ha något kokande på huden är ALDRIG bra.

Olivolja innehåller ämnet betakaroten, vilket är det ämne som gör att man blir brun av exempelvis brun-utan-sol tabletter. Med andra ord kvarstår faktumet olivolja KAN på skynda en gyllne brun hud.

Olivolja är bra till mycket inom hud vård, speciellt för de med torr och känslig hud. Jag använder själv olivoljans motsvarighet rapsolja till min dagliga hud vård, men när det kommer till olja kombinerat med "pressa i solen" är jag skeptisk.

Min mamma har använt sig av olivolja för att bli brunare - hon tyckte att det fungerade bra men sa att man bör använda mycket lite olivolja.

Mitt råd angående olivolja i solen:
Det är upp till DIG att välja om du vill försöka dig på denna metod till en brunare kropp. Mitt råd är dock att äta en kost rik på morötter (som innehåller betakaroten, läs mer här), eller inskaffa en sololja som både skyddar och snabbar på brännan.

Hitta den solskydds-faktorn som passar dig bäst!

x

7 kommentarer:

niki sa...

bra blogg !
delta gärna i min frågestund och få en länkning på min blogg på samma gång sötnos! :)
http://impossiblee.blogg.se/2011/may/fragestund.html

Sarah sa...

Ja. Jag har 3 par just nu, ett par vita, ett par lila och ett par rosa. :) Men har man väl börjar använda converse vill man inte ha några andra skor sen :)

ellen sa...

sv; men precis ... sverige är skrytiga och egoistiska. det gör mig galen och jag är inte stolt för fem öre att jag är halvsvensk, att jag tillhör ett sådant land som tror dom är bättre än alla andra. som min finska mormor sa igår ''jag fattar inte ... i finland hjälper ens grannar en om man har problem, i sverige måste man betala någon granne för hjälp!''
sverige är bra på sitt sätt ... men människorna i detta land är oftast inte bra :)

niki sa...

tack för ditt deltagande i frågestunden, meddelar när svaren kommer upp :D
*svar*: tack, längtar till sommaren asmycket, gör inte du? :D

Amanda sa...

Intressant!

Ska kanske testas en dag :)

Det med morötter fungerar, fast vissa blir mer orangea än bruna. Beror nog på vad man har för pigment :)

Agnes sa...

Jag har bara testat olivolja ute i solen en liten stund, men vågade inte sola för länge. Blev iaf jätte mjuk efteråt! Det bästa är nog att använda solskydd samtidigt, om olivoljan nu innehåller betakaroten borde man väl bli brun endå? Att sola utan solskydd är ju aldrig bra, man kan åldras i förtid, få cancer och allt möjligt hemskt.

Agnes sa...

sv: Det visste jag faktiskt inte innan du skrev det i ditt inlägg, har ju hört många gånger att man kan använda olivolja som sololja men jag hade ingen aning om att det innehåller betakaroten innan. Jag vet inte riktigt, men tror inte det eftersom att jag smörjde in mig med olivoljan precis i slutet och sedan gick in och dushade efter en halvtimme eller så. Det tror jag också, skulle aldrig våga mig på att sola med olivolja i flera timmar men kommer nog testa det igen som "inpackning" för kroppen, räcker ju att man låter den sjunka in i kanske 10 minuter eller så. Kollade på ett "makeover" program på tv för inte så länge sedan och då var det en kvinna som hade jätte mycket komplex för sina armar och händer, hon hade jätte mycket pigmentfläckar och solskador eftersom att hon hade varit ung och dum och brukade sola med olivolja utan solskydd när hon var yngre. Så ja man bör nog akta sig för det!