lördag 28 maj 2011

Olivolja som eye-remover

Olivolja eller rapsolja (som jag använder) är underbart till att ta bort sminket från ögonen. Det enda du behöver är olivoljan och en bomulls pad. Om du vill använda detta dagligen är det ett bra tips att in skaffa en liten burk som du kan fylla med olja och sedan stoppa i badrumsskåpet. 

Olivolja är välgörande för huden. Oljan är ju också väldigt mild, vilket är ett plus för den ömtåliga huden runt ögonen. Olivoljan vårdar olivoljan ögonfransarna, du har kanske hört om att man ska göra en inpackning till håret av olivolja? Ja, ögonfransar består ju också av hår - ganska logiskt. Det sägs att olivoljan gör ögonfransarna längre, men om detta stämmer vet jag inte.

Fett löser upp smuts, och detta är anledningen till varför olivolja funkar utmärkt till både vanligt ögonsmink och vattenfast smink.

x

7 kommentarer:

Agnes sa...

Spännande! Vad tycker du funkar bäst? Olivolja eller Mandelolja? :)

Qbrium sa...

Agnes: just till ögonen gillar jag olivolja bättre. Har investerat i några luft-täta små burkar som jag kan förvara mindre mängder av olja i. Ett bra tips för den som inte vill rengöra ansiktet i köket - haha!

ellen sa...

Jag ska börja med vattenfast mascara igen och senast jag började med det så sminkade jag av mig med L'Oréal Paris Eye Make-up Remover för vattenfast mascara .. slutade med en irritation i ögat och jag var tvungen att köpa en salva som gjorde mig halvt blind och det kändes som ett kryp kröp runt under mitt ögonlock när jag blunda!
Jag ska strax beställa hem en ny mascara (skattepengarna kommer, dags att unna sig lite nytt känner jag och en mascara och en ny necessär skadar inte plånboken) och sen blir det att köpa olivolja!

En sak till .. en ny sak jag upptäckte med mandeloljan! Man kan ha uppehåll i några dagar utan att man får finnar! Annars brukar jag få finnar om jag använde acnelösning och hade uppehåll. Men nu när vi var i Amsterdam kunde jag inte ta med mig mandeloljan men min hud var ju hur fräsch som helst! :) Ska slänga upp en bild i min blogg sen där jag enbart har lite concealer så ska du och andra få se ett litet resultat! :) Dock har jag ju ingen förebild men det kvittar nog lite!

Qbrium sa...

Ellen: det där låter inte alls bra. Nä, starka produkter hör inte hemma runt ögat, så är det bara. Olivolja är utmärkt som ögonsminks borttagnings medel... eller, de flesta oljor som är naturliga funkar rätt bra till det.

"fett löser fett"

Jag använde också en eye makeup remover från Loreal förut, slutade med torra och svidande ögon. ALDRIG MER!

Vad glad jag blir över att du hela tiden ser framsteg med mandeloljan. Jag är lite paranoid och packar snällt med den vart jag än far. Har ingen bättre rengöring och vill verkligen inte börja använda butikens krämer igen.

Qbrium sa...

Ellen: det där låter inte alls bra. Nä, starka produkter hör inte hemma runt ögat, så är det bara. Olivolja är utmärkt som ögonsminks borttagnings medel... eller, de flesta oljor som är naturliga funkar rätt bra till det.

"fett löser fett"

Jag använde också en eye makeup remover från Loreal förut, slutade med torra och svidande ögon. ALDRIG MER!

Vad glad jag blir över att du hela tiden ser framsteg med mandeloljan. Jag är lite paranoid och packar snällt med den vart jag än far. Har ingen bättre rengöring och vill verkligen inte börja använda butikens krämer igen.

fanny sa...

Du skriver mycket om att man ska rengöra ansiktet med olja, då är min fråga: Ska man använda vatten? Eller hur bär man sig åt haha?

Qbrium sa...

Fanny: Hej Fanny! När man tvättar ansiktet med olja kan man använda vatten, eller låta bli. Helt hur man själv känner.

Jag brukar variera mig. Oftast blöter jag ansiktet och smörjer in oljan i ansiktet, precis som med vilken rengöringskräm som helst - sedan sköljer jag av. (Eventuellt, om jag är jätte torr kan jag lägga på en extra hinna med olja (mandelolja) för att sjunka in under natten.

Alternativet till att tvätta med vatten är att helt enkelt att dutta olja på en bomullsrondell och styka över ansiktet. Smutsen följer med bomullsrondellen, dock kanske man behöver använda många om man använder mycket smink till huden.

Hoppas du fick svar på din fråga!

/Q