lördag 11 juni 2011

Gör din blogg läsarvänlig!

Tidigare skrev jag ett inlägg om hur man får fler besökare till bloggen. Detta är en fortsättning på inlägget, med inriktning på hur man ska få sin blogg mer "läsarvänlig". Jag går dagligen igenom hemsidor med olika bloggar, det finns många saker jag stör mig på med både bloggens utseende och bloggande i allmänhet, här kommer några vinkar att se efter...


  • Att använda en vit bakgrund och ljus text. Man ser inte vad det står utan att markera texten. Oftast orkar inte någon markera texten, utan ignorerar bloggen på grund utav att den är svårläst.

  • Har en designad muspekare. Visst, variation förnöjer, men när bloggare använder sig av alternativa muspekare blir hemsidan automatiskt långsammare. Det värsta är muspekare med text på, man blir lätt förvirrad och orkar inte orientera sig runt i bloggen.

  • Reklam. Reklam i en viss mängd är okej, men när man ser fler annonser än inlägg, då har det gått för långt. Reklamen  får inte ta över din blogg. Människor vill läsa intressanta inlägg, inte scrolla förbi reklam...

  • Ingen header. En header är din personliga signatur för din blogg, därför bör du rikta mycket uppmärksamhet till den. Få den att bli personlig och vacker, men det viktigaste är att den avspeglar din blogg.

  • Inga kategorier. Är det något jag stör mig på så är det inlägg som är insatt under kategorin "allmänt", jag att det sedan inte finns andra kategorier. Hur ska dina läsare hitta de intressanta inläggen om du inte har olika kategorier? Ingen orkar bläddra igenom hela bloggen för att hitta ett intressant inlägg...

  • Korta och opersonliga inlägg. Ingen vill läsa om "hej, nu ska jag göra läxor" eller "hej, nu är det dags för att sova". Man vill läsa om intressanta saker, saker som man själv kan dra nytta av, eller relatera till sig själv. Ingen vill läsa om vilken tid du går och lägger dig.

  • Blogg utan syfte. Det är viktigt att syftet med din blogg framgår när man ser bloggen. Gärna i headern. Om man inte ser ett syfte med bloggen så är det lätt hänt att man klickar sig vidare till en annan blogg. En blogg med ett syfte kan dessutom dra till sig den läsargrupp man är ute efter. Marknadsför ditt syfte!

3 kommentarer:

Custuz sa...

Vilken härlig blogg!
Kolla in på min blogg om du har lust;) (kolla om den håller sig efter dina punkter, haha)

Agnes sa...

Sv: Haha, det var så lite så! Ja gör det! :)

Jag är ganska nöjd med den jag har nu men skulle gärna vilja ändra typsnitt på texten, eller du kanske har någon idé om vad som skulle passa? :)

Anonym sa...

Hej hej! Hittade nyss detta inlägg och tycker det är väldigt intressant! Håller med dig i mycket om du har tid/lust kanske du skulle kunna kolla in min blogg och ge några tips/åsikter om vad jag skulle kunna ändra om vad som helst www.woffla.myshowroom.se kram kram :D