fredag 10 juni 2011

Göra egna hudvårdsprodukter


Jag har märkt att många är intresserade av att göra egna produkter till huden. Det är förstås jättekul eftersom jag själv tycker det är den bästa lösningen för en ren och välmående hud. Tänkte bjuda på en användbar sida för dig som är intresserad...



Naturkosmetikbutiken Crearome har en egen lite receptbank där man kan välja vad man vill ha recept på (hud, ansikte, fötter, hår m.m.). De sitter inne på en hel del smarta recept med varierande svårighetsgrad.







Vitaminolja till ansiktet
Ger huden en kick med essentiella, livsnödvändiga fettsyror! 
Morotsextraktet ger färg och lyster till huden.
Blanda följande ingredienser i en flaska:


  • 37 ml avocadoolja
  • 30 ml tistelolja
  • 20 ml hampfröolja
  • 10 ml gurkörtolja
  • 2 ml E-vitamin
  • 1 ml morotsextrakt



Olja för datorskärmsansikten 
Många sitter framför datorer idag. Detta leder till att huden blir uttorkad. 

Den här oljan ger ansiktet återfettning. Använd gärna flera gånger om dagen. 

  • 43 ml tistelolja
  • 40 ml macadamiolja
  • 10 ml nattljusolja
  • 5 g kokosfett
  • 2 ml E-vitamin

Gör så här:
Blanda ihop fett och oljor över vattenbad på spisen. När allt har smält helt, tas kärlet ur vattenbadet. Avkyl under omrörning. Vid ca 40° tillsätt E-vitamin. Häll upp i flaskor.





Eksem olja 
En olja för dig med eksemhud. Blanda följande
ingredienser i en flaska, du behöver:

  • 53 ml rapsolja
  • 25 ml hampfröolja
  • 15 ml nattljusolja
  • 5 ml lecitin
  • 2 ml E-vitamin, naturidentisk 






Chokladcerat 
Mjuka läppar med chokladsmak. Följande ingredienser behöver du:

  • 52 ml mandelolja
  • 28 g bivax
  • 15 g choklad eller kakaomassa
  • 5 g kakaosmör med doft
  • ev. 10 ml chokladarom 

Så här gör du:
Smält alla ingredienser, utom aromen, över ett vattenbad. När allt är smält, tas kärlet ur vattenbadet. Rör om och tillsätt aromen innan ceraten hälls upp på hylsor. Låt hylsorna svalna ordentligt innan du att skruv på dem.





LYCKA TILL!

10 kommentarer:

Agnes sa...

Spännande! Skulle gärna vilja testa men har inte vågat mig på att göra mina egna hudvårdsprodukter än :)

Qbrium sa...

Agnes: du ska absolut testa att göra egna produkter. Det är inte svårt, och det bästa är att det inte finns några rätt eller fel.

Vill du byta ut olivoljan till mandelolja i receptet - absolut!

Det är just det här som är så skönt med egna produkter, man har friheten att bestämma precis vad det ska vara i, och vilken effekt det ska ge, hur det ska dofta, om det ska dofta, hur länge det ska hålla... :)

Agnes sa...

Sv: Ansiktsmasker och peelingar har jag ju testat att göra själv många gånger så jag förstår precis vad du menar. Det är så härligt att man själv kan bestämma vad man vill ha i och anpassa produkterna efter sig själv. Men det verkar vara lite bökigt att köpa hem en massa ingredienser (särskilt sådana som är svåra att få tag på), skulle kunna tänka mig att köpa ett par stycken olika oljor och göra egna ansiktsoljor men mer än så vet jag inte om jag skulle orka eller klara av haha! :)

Agnes sa...

Sv: Okej, vad bra! Åh, okej. Det är ingenting jag stör mig på om jag endå bara ska vara hemma men ska lägga det på minnet. Det är ju inte så kul om man råkar ut för det om man ska iväg senare på kvällen! Är ganska van haha, min förra mascara borttagning lämnade också en hinna efter sig.

Tack! Sen finns det ju återförsäljare på internet också, Bodystore har ett jätte stort sortiment av Crearome. Har dock inte sett deras produkter i våran Life butik. Men hur är det med hållbarhet och så? :)

Qbrium sa...

Agnes: Jag har faktiskt inte hunnit botanisera så mycket bland Crearomes produkter. Köpte en burk med flytande sheasmör för att tillverka en egen kropps olja. Burken var på tok för liten för ändamålet, och tog slut snabbt.

Jag tror deras hållbarhet är bra, så läge man förvarar produkterna rätt (mörkt och svalt).

Det är ju precis som olivolja, mandelolja och sheasmör... kvalitén är utmärkt bara man inte slarvar med korkar, lock och förvaring.

Agnes sa...

Sv: Okej, vad synd! Tänkte mer att om man blandar olika oljor m.m. Men tack, då behöver jag inte oroa mig över det :)

Qbrium sa...

sv: ah, missförstånd. Men det KAN jag faktiskt svara på. När man blandar egna krämer och oljor så ska de helst vara så färska som möjligt; när en kräm blivit mer än en vecka gammal så använder jag den inte mer.

Däremot är det ju lätt att måtta upp små mängder som man rör ihop. När man lärt sig vilka ämnen man vill använda och hur man ska göra så går det snabbt att göra egna krämer.

Min kropps olja blandar jag ihop på cirka 7 minuter, sen in i frysen för att stelna.

Tror jag skickade en bild på de burkar jag förvarar mina krämer/oljor i. :)

Agnes sa...

Sv: Åh okej. Är det samma sak med oljor? Om jag blandar ihop några olika vegetabiliska oljor med Jojobaolja som bas, hur länge håller dom då? Vet inte om jag orkar göra nytt varje vecka haha! Har hört att man även kan använda Jojobaolja ensam till ansiktet, en sådan flaska från till exempel Crearome borde väl räcka ett tag?

Qbrium sa...

Oljor kan ju reagera olika med varandra, är inte hundra men skulle försöka att hålla oljorna så ny-gjorda som möjligt.

Jojobaolja har jag hört massor av gott om, men inte testat den än eftersom jag är så nöjd med mandeloljan och i princip VÄGRAR använda något annat. Haha!

Om du använder oljan till ansiktet räcker den ju ett bra tag. Min olja använder jag på hela kroppen, därav tar ju burken slut väldigt snabbt. Går ju dock att dryga ut en mer dyrbar och välgörande olja med någon "billigare bas", typ olivolja (nu tänker jag på oljor till kroppen).

Det är kul att du frågar så mycket :) Måste fråga dig också, du verkar ju ha bra koll på det här med naturligt smink (där syndar jag, använder "vanligt" smink).

100% PRUE har du ju bloggat lite om, hur ser prisklassen på deras produkter ut?

Agnes sa...

Okej, ja det var precis det jag tänkte! Men Jojobaolja ska tydligen funka jätte bra till ansiktet så det skulle jag vilja testa. Använder du Mandelolja i ansiktet? Den återfuktar ju väldigt bra så skulle nog inte skada att ha det som en liten "kur" över natten.

Det är väldigt olika, hela sortimentet finns ju på Eleven.se men Classy Organics har också ganska mycket av deras produkter (och är dessutom ett par kronor billigare!!). Deras duschkrämer är väldigt billiga, det beror såklart på vad man jämför med men jag tycker att 165 kr för 500 ml är ett fynd med tanke på hur länge det kommer räcka. Samma sak med deras socker skrubbar, dom kostar 225 kr men å andra sidan så får man hela 443 ml. Produkterna för ansiktet är lite dyrare, likaså smink. Det är som sagt väldigt olika, vissa produkter är dyra medans andra är riktiga fynd. Deras lip & cheek tints är jag lite sugen på och dom kostar "bara" 125 kr (inte mer än "vanliga" rouge eller läppglans). Mitt tips är helt enkelt att använda lite olika märken, Tikei har jätte bra mineralsmink till bra priser :) Några billiga varianter av vanliga foundations verkar det dock inte finnas, Smashit, Nvey Eco och 100% Pure är i ungefär samma prisklass.

P.S Jag använder också "vanligt" smink, men nu har jag bestämt mig för att inte köpa på mig mer utan byta ut efterhand när saker tar slut.