onsdag 15 juni 2011

Kallpressat VS varmpressat

Jag har talat mycket om oljor; olivolja, mandelolja, rapsolja och sesamolja. Det är viktigt att man använder kallpressade oljor. I början förstod jag inte varför, jag visste bara att det var bättre – och dyrare. Nu är det dags att reda ut varför...

Vad innebär att en olja är kallpressad, och varför är detta bättre att använda?

-Kallpressad olja tillagas på svagare värme, och hanteras mer varsamt än varmpressade oljor. På grund av att man är mer försiktig med kallpressade oljor så kan priset vara högre – men det är det värt, jag lovar!
Varmpressad olja raffineras, det innebär att den renas. Reningen av oljan tar bort massor av nyttiga ämnen och spår från oljan, exempelvis innehåller varmpressad olja mindre E- och A vitamin samt lecitin. Med andra ord: den varmpressade oljan förlorar helt sitt värde när det gäller hud vård.
Kallpressade oljor renas ju också, men på ett helt annat vis. Den enda rengöringsprocessen en kallpressad olja går igenom är silning. 




2 kommentarer:

Agnes sa...

Bra inlägg, annars kan man ju lätt tro att det är skitsamma men det är faktiskt stor skillnad! I detta inlägget skriver Emma på EnnioEco om skillnade mellan kallpressat och kallframställt; http://ennioeco.blogspot.com/2011/06/kallpressad-vs-kallframstalld.html

LINDA sa...

hej hej! tänkte bara meddela att jag målade nyss mina naglar om du ville se hur de blev!
kram! :D