lördag 18 juni 2011

Mirakel mot finnar?

På ett forum där jag hänger så var det en kille som öppet frågade om det fanns något bra tips mot finnar. Han funderade på att köpa en kräm från Nivea, här hittar du krämen och dess innehåll. Jag valde att svara på hans fråga, och eftersom jag var rätt detaljerad lägger jag upp svaret på min blogg också...

Jag tycker inte i allmänhet om produkter som ska torka ut huden. I längden leder det till en ond cirkel eftersom huden blir irriterad av uttorkning -> mer finnar -> du försöker torka ut mer...

Om Niveas Produkt: 
Den innehåller massor av parabener och ett ämne som verkligen kan det där med att irritera huden, nämligen linalool. Såg att den innehåller parfym också... det tycker jag verkligen inte att passar i krämer som är utvalda för att använda på huden (speciellt ansiktet).

Utdraget från hemsidan där det står att man ska "undvika direktkontant med ögonen" bevisar ju att produkten är stark, troligen för stark för hudens bästa.
Som rengöring går det utmärkt att använda mandelolja. Ja, du läste rätt. OLJA. Något många fått lära sig fel är att olja ska vara dåligt för huden. VISSA oljor ÄR dåliga för huden (minerlaolja, exempelvis). Men naturliga oljor gör mycket nytta till huden, samt att det funkar utmärkt som rengöring morgon och kväll. Du har väl hört uttrycket "fett löser fett"? Ja, det är precis så det funkar.

För att försäkra dig om oljans godhet så är det ju vanligt att man skyltar med att produkter innehåller olivolja. Detta skulle knappast vara en bra marknadsföring om det inte vore så att naturliga oljor ÄR goda oljor. 



För att hålla en balans i huden behöver vi naturliga produkter som inte torkar ut, däremot är det bra att skrubba huden en gång i veckan för att få bort döda hudceller (men detta kanske du visste sedan tidigare). Under en skrubbning kan man passa på att rengöra huden ordentligt genom att blanda ihop en skrubb-mask av honung och socker.

Socker peelar din hud lätt och tar bort döda hudceller. Honungen fungerar som en mask för huden som mjukgör och vårdar på djupet. Ett extra plus i kanten är ju att honungen fungerar antiinflammatoriskt vilket är toppen till en hud som drabbats av finnar/acne.

Återfuktning är ju också ett viktigt kapitel när det gäller huden. Om du bara rengör huden finns det risk att huden bli stram och torr. Personligen tycker jag om Wedelas produkter. De är väldigt bra och skyltar med en naturlig och kort innehållsförteckning.

Två krämer som är underbara för huden:
www.weleda.se/hudvard/ansiktsv...
www.weleda.se/hudvard/ansiktsv... 


Avslutningsvis kan jag tipsa om en renande ansiktsmask: Äggvita! 
  • Ta ett ägg och kläck det i ett glas
  • fiska bort gulan med en sked
  • applicera sedan på ansiktet. 
  • Låt verka 10-15 minuter
  • skölj av och var noga med att återfukta


6 kommentarer:

Natalie sa...

Jag tror jag ska köpa mandeloljan nu när min vanliga ansiktsrengöring tar slut. Men jag undrar en sak; när man använder den till rengöring, blir det kvar en sorts hinna över huden eller så? För förut har jag använt några "oljepads" haha eller vad man kallar det, och då blev det kvar en sorts hinna och huden känns aningen kletig, det gillade jag inte så mycket. Blir det så med mandeloljan också? Lite svårt att förklara vad jag menar, men hoppas du förstår! :D

Tack för en otroligt bra blogg!
Kram Natalie

Qbrium sa...

Natalie: Oljepads har jag aldrig hört talas om. Berätta mer! Märke? Köpställe? Vad tyckte du? Innehåll?

För övrigt, mandeloljan kommer lämna en fet hinna, men den är tunn och känns inte kladdig. Du tvättar ju bort överflödet med vatten - om du vill, men trots vattnet kommer det kännas som att oljan lagt sig som en skyddande barriär på huden, ingenting obehagligt alls, egentligen.

Jag tycker det är kul att du vågar testa på en ny rengöring. Du får gärna berätta mer om hur mandeloljan påverkar din hud. Vet inte om du såg det, men en tjej som heter Ellen gjorde ju ett gästinlägg om mandeloljan (före/efter) här på bloggen.

...tycker det är kul att höra positiva historier, och att man kanske hittar mer goda sidor hos mandeloljan. :)

Kram /Q

Nicolina sa...

funnkade inte gurka som återfuktande?

Qbrium sa...

Nicolina: Gurka funkar milt återfuktande (som ansiktsvatten, exempelvis). Men man behöver en vettig KRÄM för riklig återfuktning av huden efter kontakt med vatten/tvättning av ansiktet.

/Q

M sa...

Hej! Jag undrar om alkoholen som finns i de båda Weledakrämerna du rekommenderar kan vara "skadliga" - mot huden? Man blir ju oftast rekommenderad att använda produkter utan alkohol.

Tack för en bra blogg!!

Qbrium sa...

Hej M, jag kikade igenom innehållsförteckningen igen - och till min fasa - du har helt rätt. Om det bara står "alcohol" är det den dåliga varianten av alkohol. Förstår inte hur jag kunde missat detta - tusen tack för att jag har så uppmärksamma läsare!