söndag 12 juni 2011

Sesamolja

En olja som inte är allt för uppmärksammad här på bloggen är sesamoljan. Av en slump råkade jag stöta på sesamoljan på jobbet, förtjust i oljor som jag är använde jag den som handkräm. Och vilken känsla! Detta är en fantastisk olja (kanske till och med bättre än olivoljan). 

Från och med nu kommer jag både använda mandelolja och sesamolja för ansiktsrengöring. Skillnaden är att jag även kommer använda sesamoljan på min kropp eftersom jag lider av ärr och torr hud. Fantastiskt!

PS: Sitter för tillfället i en oljemask gjord på kallpressad sesamolja som jag värmt upp och masserat in i ansiktet. Hittills? Bara goda ord.


Sesamoljan har många goda effekter på huden, bland annat:

  •           Den är antiinflammatorisk
  •          Den är antibakteriell
  •          Tränger bra in i huden och gör nytta på djupet
  •           Sesamolja bevarar det goda kolesterolet och motverkar det onda
  •         Lindrar torr hud, eksem och hudsjukdomar som psoriasis
  •           Fungerar som ett effektivt och naturligt UV-skydd
  •          Lugnar irriterad hud som utsatts för hårt klimat (sol och vind)
  •           Ger näring till hårbotten och motverkar mjäll
  •           Sesamolja håller huden mjuk och smidig
  •           Oljan läker sår effektivt
  •           Hjälper till att kontrollera hudutslag och acne
  •           Ger huden lyster
  •           Sesamoljan verkar avgiftande via huden
  •           Fungerar utmärkt som sminkborttagningsmedel






11 kommentarer:

Agnes sa...

Åh, den verkar ju vara jätte bra! Hur luktar den? Tar det lång tid innan den "sjunker in"? Jag köpte förresten en flaska mandelolja för ett tag sedan och älskar den! Gillar att den inte luktar nånting alls, brukar använda den som mascara borttagning, intimtvätt och ibland tvättar jag ansiktet med den också om jag vill återfukta huden lite extra. Tack så hemskt mycket för tipset! :)

Qbrium sa...

Agnes: för all del! Kul att du gillar oljan. Den är helt klart en av mina bästa vänner i min oljesamling.

Sesamoljan har ingen stark lukt den heller, men har en svag doft av... nöt-blandning kanske? Känns hur som väldigt naturligt.

Jag tycker att sesamoljan sjunker lätt in i huden - med hjälp av lite massage. Använder den över hela kroppen, förutom i ansiktet då jag tycker mandeloljan gör sig bättre i just ansiktet.

Sesamoljan passar perfekt för att smörja in torr hud, skulle helt klart säga att den är bättre än olivoljan när det gäller återfuktning.

Agnes sa...

Samma här! Mandeloljan är numera en av mina basprodukter - här för att stanna! Vet du om den funkar till att ta bort vattenfast mascara? :)

Okej, vad bra! Är inte så jätte förtjust i varken olivolja eller rapsolja pga. lukten, men milda och lite "nötiga" dofter har jag inga problem med. Sesamolja ska jag absolut testa någon gång :)

Qbrium sa...

sv: Mandeloljan tar även bort vattenfast smink. Däremot använder jag själv olivolja till ögonsminket, av den enkla orsaken att jag "ser suddigt" efter att rengjort ögonen med mandelolja.

Funkar det för dig - så kör hårt bara :)

Custuz sa...

Hej!
Du lämnade en kommentar på min blogg att du gillade min header (tack så mycket!) och att den smälter ihop med sidorna.

Jag vet inte riktigt hur du menade (färger, tema osv). Men temat jag andvänder finns på blogger och heter: Enkel/Simpel

Gillar din blogg supermycket. För det finns ju massor av andra "skönhets-bloggar", men din är liksom annorlunda. Vet inte riktigt varför, men den är iallafall jätterolig att läsa;)
Kram

Qbrium sa...

Custuz: hej igen, angående "smälta ihop" tänkte jag mycket på färgen, det såg bra ut, helt enkelt.

Tack för tipset, ska se om jag kanske gör om min design en aning. Nog för att jag gillar den som den är nu. ;)

Tack, tack, tack för alla fina komplimanger. Det är roligt att veta att bloggen uppskattas och att man faktiskt skriver FÖR någon.

Hur hittade du min blogg förresten? (Alltid kul att veta).

Sköt om dig!

Agnes sa...

Ser att du har ändrat headern igen, jätte fint!! :)

Custuz sa...

Tack så mycket för komplimangerna om designen. Du frågade hur jag hittade din blogg. Det var faktiskt så att jag ville ha en ny skrivbordsbakgrund (till datan). Tänkte att jag skulle ha en fin jordgubbsbild. Så jag googlade på jordgubbar och fick upp bilden på jordgubbar som du hade till ett inlägg.
Sen började jag kolla lite på bloggen och, ja.. HITTAD!

Så nu har jag dina jordgubbar som bakgrundsbild;) haha, så kan det gå:)

Carro sa...

Den var absolut inte svår.
Ett diadem, lite hårspännen är det som behövs. =)
Jag tog den frisyren ifrån veckorevyn. Där står det såhär:
Lägg det främre håret över diademet, fortsätt neråt och snurra ihop som en knut. Pilla i hårnålar och hårspännen. =)

Färdigt! :D

Anonym sa...

Jag har köpt en sesamolja på Lidl vet nån om det går att använda den på kroppen? Tack och fin blog förresten

Qbrium sa...

Anonym: det beror på. Nu vet jag inte vilket utbud Lidl har på sesamolja. Men ser du på flaskan ifall den är kallpressad? Vilket märke är den ifrån? Det kanske går att googla fram något bra svar. Du kan såklart använda den på kroppen, men olja som är kallpressad, och av hög kvalité är givetvis bäst.