onsdag 6 juli 2011

Hårborttagning


En anonym person undrade vilken hårborttagning som är bäst att använda om man inte vill att håret genast växer tillbaka. Själv rakar jag mig, och tycker det funkar utmärkt för min egen del, fast det finns tre andra alternativ som faktiskt håller håret borta bättre än en rakhyvel.



1. Epliering. Något som blir vanligare och vanligare är att tjejer inskaffar en epliator. Det är en liten mannick som rycker bort dina hårstrån (tänk på när du noppar ögonbrynen). Detta går att göra hemma, utan specialhjälp. Den enda haken är att det gör fruktansvärt ont att använda en epilator. De vänner som testat säger att man vänjer sig... själv vet jag inte - har ärligt talat inte vågat än.... även om jag suktat efter en epilator väldigt länge.




2. Vaxning. Vaxning är ganska vanligt, och kan både göras själv eller på salong. Vaxning håller håret borta i ungefär en månad, lite beroende på hurdan din normala hårväxt är. Veet har vaxremsor som du kan använda för att själv vaxa exempelvis benen med. Min egna erfarenhet av vaxning är att det gör ont och ger dåligt resultat. Måste tillägga att det kan varit mitt eget fel, då jag gjorde det hemma och inte på salong. Jag rekommenderar att man går till en salong om man vill vaxa bikinilinjen, eftersom det är ett extra känsligt område. Experterna vet vad de gör.

3. Laser-behandling. Om man verkligen vill ha bort hår kan man laserbehandla detta. Detrekommenderar jag inte för jättestora ytor eftersom laser-behandling är dyrt och vanligen används för generande hårväxt i exempelvis ansiktet. Med laser hålls håret borta för gott.

Inga kommentarer: