måndag 11 juli 2011

Hjälpa kroppen inifrån

När jag var i London råkade jag stöta på en butik med organiska skönhetsprodukter. Jag gick genast in och förklarade allt om mina besvärande eksem. De gav mig massor av tips, bland annat kost-råd. Ibland behöver kroppen hjälp inifrån för att fungera normalt utåt. Jag köpte även två krämer från butiken. Berättar mer om mina inköp och om butiken i ett senare inlägg. 

De berättade att jag som lider av atopisk hud borde undvika följande:

  • Citrus-frukter (Lime, apelsin, citron)
  • Mjölk produkter (Mjölk, grädde, fil, yoghurt, smör...)
  • Mjöl (vete, havre, bröd utav alla slag)

Jag kommer att testa alla dessa grejer, en för en, för att se vad (och om) något hjälper mig extra mycket. Jag börjar med att ta bort alla mjölk produkter från min kost. Eftersom det är svårt att laga mat utan mjölk och grädde kommer jag ersätta detta med soja mjölk och soja grädde.

Jag kommer testa att vara utan mjölk produkter i en månad, sedan kommer jag beta igenom mjöl-kategorin. Slutligen (sista månaden) kommer jag se vad som händer om jag utesluter både mjölk och mjöl. 

Idag har jag lagat min första rätt utan mjölk!
Det blev kyckling, ris med currysås (soja grädde som bas). Om man kryddar rätt blir det jätte gott. Ärligt talat kände jag ingen skillnad på soja-såsen och den gräddbaserade sås jag tidigare ätit. 

1 kommentar:

Malin sa...

Hej!

Hittade just hit! Känner igen mig i mycket när det gäller eksem och torr hud. Det här inlägget blev extra intressant för jag är har celiaki ( kan inte äta gluten), samt laktosintolerant och citrusallergiker! Men jag äter laktosfria mjölkprodukter. Hör av dig om du behöver mattips... ;-)