tisdag 30 augusti 2011

Ansiktsmask med gurkmeja

För några kvällar sedan bestämde jag mig för att testa gurkmeja som ansiktsmask. Har hört mycket gott om gurkmeja, men aldrig kommit till skott att testa. Dokumenterade kvällen i bilder. Passade dessutom på att göra en detaljerad beskrivning om hur jag använder mina oljor/produkter. ENJOY!

På bilden, från vänster:
gurkmeja, neroliolja, olivolja i pump, mandelolja, 
fuktkräm från Lavera, ögonkräm från Wedela.




1. ÖGONRENGÖRING
Nedan kommer en visuell beskrivning på hur man lätt, smidigt och tryggt tar bort smink från ögonen. Jag använder mig av vanlig, kallpressad olivolja som finns att köpa i matbutiken....



2. ANSIKTSRENGÖRING
Ansiktstvätt är något av det viktigaste på kvällen. Man måste få bort allt smink och orenheter som huden samlat på sig under dagen. Det bästa är att använda olja eftersom "fett löser fett". Oljan tar inte bara bort sminket, utan rengör huden längre in. Jag använder mandelolja eftersom jag tycker det är en bekväm, trygg, billig och effektiv olja som dessutom minskat mina ärr från finnar etc. 

Det enda du behöver för att använda min rengöringsmetod är vatten och mandelolja. Först tvättar jag av ansiktet lite med vatten, för att sedan ta en klick mandelolja. Jag masserar noga in mandeloljan i ansiktet. Gärna några minuter om det finns ork och tid. Sedan sköljer jag av oljan och duttar försiktigt en handduk mot ansiktet. 


3. VÅRDA HUDEN
Här ser ni vad som behövdes för att blanda ansiktsmasken (vanlig olja + gurkmeja), samt vilken lysande hudfärg man får när man applicerar masken. Jag tyckte att masken var skön att ha på. Den kändes sval och irriterade inte huden det minsta. Dessutom gav gurkmejans korn en mjuk och behaglig ansiktsskrubb. Masken får dock ett minus för att den var jobbig att tvätta bort. Gurkmeja färgar lätt av sig. Det märktes inte i ansiktet, men när jag torkade mig blev handduken helt gul. Troligtvis går det att tvätta... har inte tvättat än. Jag tycker absolut det är värt att testa. Men använd gärna en handduk du inte är rädd om, eller vanligt papper.


4. ÅTERFUKTA
Att återfukta huden efter rengöring är viktigt. Jag återfuktar och behandlar huden i tre steg. Först använder jag en neroliolja som är bra för blandhud samt hud med eksem. Den ska appliceras till natten. Jag låter den torka in noga, innan jag applicerar nästa kräm, vilket är en underbar hudkräm från Lavera. Den är vårdande och mjukgörande för huden. Passar utmärkt för ung hud. Sist men inte minst använder jag Wedelas rosen-kräm för att återfukta torra och känsliga områden runt ögonen, samt på ögonlocket. 






3 kommentarer:

Anonym sa...

Jag testade gurkmeja-masken och jag tyckte personligen att den var väldigt bra dock var det väldigt svårt att få bort den gula färgen!

Hanna sa...

Har själv varit sugen på en gurkmeja-maske ett tag, men har varit rädd att huden ska färgas gul. Men om det "bara" är handduken, så vågar jag!

Qbrium sa...

Hanna: det är ingen fara att du förblir gul. Det enda jag märkte var en liten gul nyans, som knappt min sambo märkte. Dagen efter var allt borta.

Anonym: Kan inte annat men att hålla med, haha! Men, det var inte OMÖJLIGT ;)