måndag 29 augusti 2011

Det inre leendet

Lets talk about LOVE!


Jag prenumererar på kärleksbrev från tantrakurser.se. De kommer till min mail varje fredag och är fyllda med bra budskap och övningar för veckan. Många av breven handlar om kärlek, tantra och sex. Väldigt trevligt faktiskt. Jag tänkte dela med mig med ett av de kärleksbreven jag fått. Det handlar om Ditt Inre Leende, och är en tantrisk övning som hjälper om man känner sig nere (...vilket inte är helt ovanligt nu när mörkret smyger sig på).






"Idag är det Carin som har pennan och skriver några rader till dig...!

När jag känner mig nere på något sätt och vill få en skönare känsla i min kropp, brukar jag ta hjälp av det inre leendet. En tantrisk övning som snabbt kan ändra ditt känslotillstånd. Jag älskar det! Och idag ska jag avslöja hur enkelt du själv kan göra detta på bara några minuter!

Ibland får vi höra att le och skratta skapar lycka i kroppen. Och att även om man drar upp sina mungipor utan att egentligen känna sig glad, påverkas vi positivt av det. Du lurar hjärnan på ett positivt sätt, skulle man kunna säga. Tillslut skapas en känsla i oss som gör att vi känner oss glada!

Inom tantran går man ytterligare djupare med leendet. Ett inre leende som kommer inifrån, din bakre hjärna och nackens övre del. Det gör att det limbiska systemet i hjärnan, som är centret förnjutning och välbehag, triggas igång. Det skapar en positiv känsla i din inre värld.

Så denna veckas övning blir att le! Le med hela dig!
Nästa gång du ser på din partner eller ser dig själv i spegeln, föreställer du dig att ett leende kommer över dina läppar. Låt de nå upp till dina ögonvrår.
Gå sedan ännu djupare in i känslan och le som om det kommer från din bakre hjärna.
Försök vara så avslappnad som möjligt under hela övningen.

Svårare än så behöver det inte vara. Prova själv! I många tantriska övningar använder man sig av just ’Det inre leendet’ för att ändra känslotillstånd och energier. Och du kan göra detta vart som helst; på bussen, i kön på ICA eller framför datorn!

Prova gärna att leka lite med detta genom att ha vilket uttryck som helst i ditt ansikte. Sätt sedan på ditt yttre och inre leende. Lägg märke till hur din energi skiftar! Hur känns det i din kropp under och efter övningen? Känner du någon skillnad?

Bara känn in! Låt det få vara precis som det är. Oavsett vad du kanske hört under din uppväxt, så blir inte livet värre när du ler…"






Tyckte du att brevet lät intressant? Skulle du själv vilja få kärleksbrev en gång i veckan? Klicka in dig på deras hemsida, http://www.tantrakurser.se/. På höger sida finns det en spalt där du kan beställa hem ditt egna kärleksbrev. Breven är konstruerade för att läsas av par, men jag tycker det går lika bra att läsa dem trots att man inte har en partner.


Inga kommentarer: