söndag 25 september 2011

Ansiktsvård A-Ö



Ansiktsmasker. Gör egna ansiktsmasker någon gång i veckan. Anpassa dem efter just dina behov. Masker fungerar som en dunderkur där du tillför det du behöver lite extra av. Torr hud behöver fett och e-vitamin, fet hud behöver C-vitamin...

Blindhet. Blindhet drabbar de flesta. Speciellt när det gäller ansiktet. Man får känslan av att det aldrig blir bra. "Om jag bara får bort den där finnen", när finnen försvunnit börjar man stirra sig blind på något annat. Om du istället försöker se helheten kanske du upptäcker att dina problem  inte är så farliga, trots allt. Ett positivt tänk påverkar oss mer än vi tror.

C-vitamin. En väldigt bra vitamin för ansiktet om du har fet hud. Du kan tillföra C-vitamin till huden genom att blanda det i ansiktsmasker. Du hittar C-vitamin i bland annat frukt och bär, ex. jordgubbar, du hittar även vitaminen i citron.

Dagen efter. Dagen efter en fest är din hud oftast uttorkad på grund av alkohol. Satsa gärna på att smörja in dig med feta krämer (för torr hud). Eller varför inte en ansiktsmask med avokado?

E-vitamin. Förhindrar ärr-bildning och läker sår. Mycket bra för torr hud i största allmänhet. Du hittar e-vitamin i exempelvis havregryn (kan användas som rengöring), i ägg (kan användas som ansiktsmask) och i mandelolja.

Frukt och grönt. Frukt är bra både för insidan och utsidan. Det finns mycket du kan använda till ansiktsmasker från "frukt och grönt"-hyllan. Exempelvis: avokado, banan, gurka, blåbär och jordgubbar.

Gå igenom! Gå igenom dina hud vårds prylar. Innehåller de saker som kan irritera din hud? Har de blivit gamla? Det är viktigt att hålla ett uppdaterat badrumsskåp för att huden ska kunna må bra av de produkter du använder.

Huden är levande. Kom ihåg att huden är levande. Tänk på vad du använder på din hud, och att du inte applicerar för mycket kräm på den, det kan bli jobbigt att ta in. Hellre några tunnare lager med kräm, än ett väldigt tjockt lager.

Inte pilla! Gör det inte. Och om du måste... ånga ansiktet först då öppnas porerna och du har mindre risk att orsaka ett mindre fint ärr.

Jojobaolja. Rengör, mjukgör, bra för de som har eksem. En universalolja för hela kroppen. Sätts med fördel som natt-olja eller bara extra fukt givare i ansiktet. Fungerar även bra som rengöring om man inte vill använda mandelolja.

Krämer. Testa, läs, utforska, googla. Att hitta en kräm som passar just dig tar tid. Följ riktningarna på förpackningarna. Oftast står det om krämen är för torr-, bland- eller fet hud. Men följ också förnuftet. Har du känslig hud bör du inte satsa på en kräm med parfym i. Trots att det står så vackert att krämen är för just känslig hud.

Mandelolja. Det är min bästa vän när det gäller rengöring av ansiktet. Återfuktar och rengör utan att torka ut. Passa både den med fet och torr hud.

Njut, andas och slappna av. Om du är stressad påverkar det huden, man skulle kunna påstå att huden också blir stressad. Varva ner och ta en lugn stund någon gång under dagen. Andas djupt, det tillför syre till hjärnan och kroppen... till och med din hud får sin andel.

Olivolja. När du är utomlands kanske du inte kan ta med dig alla dina rengöringsprodukter (mandelolja ska man exempelvis ha i kylskåpet). Då kan du köpa en flaska med olivolja (de är rätt billiga), använda under din vistelse och sedan lämna den när du åker hem. Gott för huden, svider inte i plånboken och mandeloljan där hemma håller sig färsk.

Peela! Peela ditt ansikte ungefär en gång i veckan (honung + socker). Det sätter fart på blodcirkulationen och tar bort döda hudceller.

Qwacksalva! Tro inte på allt företagen försöker lura i dig. Tro på innehållsförteckningen. Tänk med huvudet och använd ditt förnuft när du köper nya krämer till ansiktet.

Rutiner. Det är bra med fasta rutiner för rengöring av ansiktet. Vad gör du på morgonen, vad på kvällen? När använder du ansiktsmask och hur många gånger i veckan skrubbar du huden?

Skölj av. Oavsett om du sminkar dig eller inte är ditt ansikte i behov av att bli tvättat. Sköj av ditt ansikte morgon och kväll för att undvika orenheter.

Torka inte ut! Trots att du fått en osmickrande finna är det värsta du kan göra att försöka torka ut den med starka preparat. Det kommer leda till en ond cirkel där din hud blir uttorkad och reagerar med att bli irriterad= producerar mer finnar.

Unna dig! Det är viktigt att tänka på vad man äter, hur man äter, vad man dricker, när man ska använda vad... men ibland måste du får unna dig något gott. Annars kommer du inte kunna hålla dig till "Ansiktes ABC" i längden. Ät choklad, drick ett glas vin. Inte alla dagar, men, ibland.

Vatten. Inte helt otippat så blir din hud friskare av att du dricker mycket vatten. Gärna en liter per dag. Du behöver dock inte dricka en liter på raken, sprid ut vattendrickandet under hela dagen. Låt det bli en rutin. Hela du kommer må bättre!

X -

Y -

ZzzZzzzZ. Att sova är underbart. Inte minst gör det under för huden. Under natten återhämtar sig kroppen, och huden. Det rekommenderas att man ska sova en regelbunden sömn på 8 timmar.

Ångbada ansiktet. Ett ångbad öppnar upp porerna och gör det lättare för dig att göra en djuprengöring med peeling och mask. Ingen dum idé att införa till rutinen. Ungefär en gång i veckan funkar bra. Om du har torr hud bör du vara lite försiktigare med ångbaden.

Äta rätt. Något jag själv har svårt att följa, som ändå är viktigt är att äta rätt. Socker är något man bör undvika om man har eksem, hud problem eller acne. De förvärrar inifrån.

Ögonen. Ögonen är också en del utav ansiktet som oftast behöver specialbehandling. Använd gärna olivolja för att få rent sminket runt ögonen. Det är inte heller en dum idé att in skaffa en ögonkräm anpassad för den tunna huden runt ögat.


8 kommentarer:

Anonym sa...

Du borde spara din bullskit inombords istället för att få dem över andra! var inte så jävla efterbliven och omogen, din skit

Qbrium sa...

Svar till Anonym: Det är synd att du uppfattar fakta som "bullskit".

Jag tycker inte att du behöver skriva konstiga anklagelser tagna ur luften, speciellt inte på den här sajten. Det jag skriver handlar om fakta, naturkosmetik och att må bra. Ingenting du symboliserar i alla fall.

Anonym sa...

till anonym... lyssna varje sak jag har provat här har vart en mirakel kur och varenda människa jag har visat det för har uppfattat det som den perfekta botningen. Så istället för att du sitter och skriver att allt är bullskit så kan du väll motivera till varför du trackar ner på den personen som sitter och lägger ner sin tid på den här bloggen för att hjälpa 100tals människor till ett skönare liv. Vet inte vad du heter som driver den här bloggen men jag har aldrig vart så tacksam att det finns nån som verkligen har alla svar man vill veta så du är grym :) <3

Qbrium sa...

Till anonym(2):
Tack för ditt stöd. Det är roligt att du tycker om min blogg och mina tips. Jag har själv haft, och har många problem med huden, därför skapades den här bloggen.

Jag tycker alla har rätt till ett skönare liv, och att göra vardagen så lite komplicerad som möjligt. Det finns många genvägar att ta för att må lite bättre.

Det som inspirerade mig till att starta en blogg var alla tidningar som i varje nummer hade en liten sida med några tips. Jag tänkte: varför inte skapa en blogg och samla alla möjliga tips där? Både från tidningar, nätet och från mina egna erfarenheter.

Idén mynnade ut i en blogg där jag blandar hud vård, naturkosmetik och tips för vardagen... något som ligger mig, och många fler varmt om hjärtat.

Igen, tack för ditt stöd. Det är roligt att någon har nytta och tar del av hemsidans tips. Det är såna som du som får mig att vilja fortsätta spåna idéer, testa krämer och pumpa ut information om både det ena och det andra.

Jag väljer att vara anonym för att jag tycker det är lättare. Jag vill inte att min blogg ska bli en typisk "idag var jag och käkade glass, nu ska jag sova"-blogg. Jag vill att bloggen ska hålla sitt syfte, och därmed är det enklast att hålla sig till några inriktningar som inte går ut över mig som person.

Med hjärtliga och varma hälsningar
/Qbrium

Anonym sa...

det är lungt känns bra att försvara och ställa upp för sånna människor som dej för ni gör ju mitt och andras liv lättare:) smart början om ja ska vara ärlig:) hahah tror att alla mode tidningar hatar den här bloggen eftersom du ger 100 ggr så bättre och fler tipps än dem:)vet inte vad ja ska göra ifall du lägger ner bloggen för får all min inspiration här ifrån :p bra jag tycker verkligen inte att du ska ge ut din personliga information ifall du tror att det kommer att bli en dagboks-blogg <3

Agnes sa...

Att man ska förvara Mandelolja i kylskåpet visste jag faktiskt inte, det har inte jag gjort ;o Har faktiskt inte tänkt på det alls :)

Och att sluta pilla och klämma, kan bara inte låta bli ibland. Men jag försöker!!

Anonym sa...

Sömn har visat sig göra att du ser vackrare ut :-)

Qbrium sa...

Anonym: japp, en av de sista punkterna men också en av de viktigaste :)