fredag 23 september 2011

Det finns mediciner. Och så finns det mediciner.


Här om veckan var jag på kurs till Oslo. Jag använde mig av flyg både dit- och hemvägen. Men vägen dit var lång. Jag måste bara berätta, jag hade sett fel på avgångs-tiden och lyckades upptäcka mitt misstag fem minuter efter att mitt plan hade lyft. Plan ett av två. Jag ringde och gjorde en ombokning, tog första bästa plan. Det visade sig att jag skulle ha fem minuter från ankomsttiden till Oslo-flygets "sista check in"-tid. Skulle jag hinna? Knappast.

Jag ringde runt och efter en del pysslande så verkade saker lösa sig. Det fanns bara ett problem: jag måste ta ett handbagage istället för det vanliga bagaget. Handbagage innebär ju som alla vet en begränsad mängd med vätskor. Jag ville nästan börja gråta. Jag berättade för flygbolaget att jag hade en hud sjukdom och behövde många olika krämer. Det var tydligen helt okej - så länge man hade recept på dem.


Mina krämer är naturläkemedel, vilket är receptfritt. Jag förstår att flygbolagen har sina principer som de inte går att rucka på. Receptfritt och naturligt är bra, men just i mitt fall måste jag ju lämna hemma alla mina krämer, köpa nya i Oslo, och sedan lämna dem i Oslo när jag skulle tillbaka hem. Min nästa fundering...


3 kommentarer:

Anonym sa...

det är väl bara att köpa tomma 200ml flaskor och hälla över i dom?

Agnes sa...

Intressant! Läste hos EnnioEco för ett tag sedan att hon t.ex inte skriva ut egenskaper ("bra mot förkylning/mensvärk/hosta/eksem") hos örter som hon säljer i sin nätbutik. Så det är nog just det som är problemet, det finns lagar om att naturläkemedel inte kan klassas som "riktiga läkemedel", men däremot finns det en himla massa konstiga mediciner som är godkända och receptfria men ger en en massa biverkningar och varken är bra för oss själva eller miljön. Känns verkligen som att nånting har gått snett där uppe...

Qbrium sa...

Anonym: man måste ha recept på medicinerna man använder. Därför skulle jag ändå behöva giltiga recept på 200 ml's flaskorna...

Agnes: sjukt synd att man inte ens kan informera om sånt. Sådär, officiellt. Det är väl bara att inse att flyg också är en jäkla miljöbov och därav bara ignorera deras regler...