onsdag 28 september 2011

Inredningstidning

Jag råkade nyligen få tag på en inredningstidning jag inte sett tidigare. Den heter "VÅRT NYA HEM", och är präglad av fina bilder och inrednings inspiration. Det finns även några sidor med mode och livsstil. De tipsar även om vad man ska tänka på, och hur man kan få lyan att verka luftigare/mysigare/personligare.

Givetvis, som i de flesta magasin är den här fullproppad med reklam om möbler och inredning. Ingenting som direkt stör mig, eftersom bilderna på många reklamer också ger inspiration. Det jag fastnade för var dock deras "gröna tänk". Genomgående kunde jag se både artiklar och reklam som skyltade med grönt-tänk, naturlig värme med mera. Jag gillar att det naturliga börjar komma in överallt - även i mode och inredningsindustrin!

Även fast jag inte kommer köpa tidningen igen kommer dessa två tidningar vara inspirerade i mitt försök att göra mitt hem lite vackrare och mysigare. Jag skulle kalla tidningen för inspiration, från pärm till pärm.

Tidningarna är tjocka och fyllda med idéer och inredningsdetaljer


1. Om du planerar att renovera ditt kök, satsa på en vägg av skåp, från golv till tak. Då får de flesta köksprylarna plats och man behöver bara ha framme det man ska använda. Vilket innebär mer utrymme för matlagning även i ett mindre kök! 

2. Tycker du om att inreda i vitt, och andra ljusa färger? Du kan höja nivån på rummet genom att placera ut färgstarka detaljer, de blir effektiva blickfång i rummet. 

3. Lek med tapeter! Att tapetsera en fondvägg på en vägg är inte alls en dum idé, speciellt mönster-tapeter blir spännande på utvalda väggar. Det ger mer liv till rummet. Tapeter på utvalde ställen kan ge en enorm effekt till rummet. Dessutom kan du klä om skåp och dörrar i fina mönstertapeter för att ge nytt liv i rummet.

4. "Less is more", även när det gäller inredning. Hellre för lite detaljer än för många. För många detaljer ger ett plottrigt och oenhetligt intryck. 

5. Tre små tips från en inredare: gör det personligt, skapa något djärvt, se till att resultatet blir minnesvärt. 

6. Gillar du färg? Inslag av orange ger värme till hemmet. En snygg kombo är svart och orange. Om det blir för ensidigt kan man även blanda vitt. 

7. Garderoberna behöver inte vara inbyggda i väggen. Skåp som kan hängas upp som garderober skapar ett luftigt intryck och är väldigt praktiska i sovrummet. Du kan bygga en specialanpassad garderob för just dina behov med hjälp av ett flertal upphängningsbara skåp och lådor i olika storlekar. 


Inga kommentarer: