måndag 26 september 2011

Kräm för hundar botade eksem

För någon dag sedan fick jag en kopierad artikel från tidningen Allas. Den handlade om Mari, som blivit fri från sina eksem tackvare en kräm som egentligen var till för hennes naken-hund. Krämen är baserad på tjära och aloe vera. Tjära är sedan tidigare känt för att vara ett bra botemedel mot hud sjukdomen psoriasis... 

I artikeln berättar Mari att hon tidigare använd cortison som tillfällig lösning och att hon flera gånger uppsökt hudläkare för hennes besvär, men ingenting har hjälpt.

Salvan Mari använde heter PROB och finns på de flesta djurbutiker. Enligt veterinären är det en mirakelsalva för hundar med torr, problem hud. Jag har googlat på PROB och det verkar finnas en hel del olika märken och klasser av produkten. En av produkterna var en naturlig salva. Här hittar du länken till produkten, och mer information om den. Jag tänker själv gå till några djurbutiker för att kolla upp om de har salvan och vad den innehåller. Om innehållet är OK tänker jag testa den på mina egna eksem, därefter kan jag ge ett utlåtande om huruvida krämen hjälpt mig eller inte. Fortsättning följer...

En liten beskrivning av salvan: Mjukgörande salva som bör användas om hunden har småsår på huden. Utmärkt salva vid kliande, torr och irriterad hud. Svider inte.

Innehåll för produkten ovan: 
Bivax, olivträd, tall, ringblomma, salvia, muskotträd, 
johannesört, kamomill, brännässla, arnika och caprylyl glukol.





FRÅGA: 
Har någon av er testat PROB-kräm och tyckt att den hjälper mot eksem och torr hud?


6 kommentarer:

ellen sa...

sv; haha, och jag önskar att jag var tvärtemot ibland :). Att jag gillade fester och mingla.. så man kunde träffa nytt folk!

Elisabeth sa...

Jag har inte testat den krämen men den låter väldigt intressant och lovande.
Jag håller tummarna för att den fungerar bra för dig om du testar den.

Qbrium sa...

Elisabeth: tack. Jag lovar att uppdatera om eventuella resultat. Om den skulle ersätta min syntetiska Propyless kräm skulle jag bli hur nöjd som helst.

Vem har sagt att djurmedicin bara ska användas på djur? ;)

Tatsu sa...

Är väldigt nyfiken på hur det går. Har själv exem som vägrar försvinna. Har testat det mesta, men ingenting hjälper.
Brukar för övrigt använda fler saker som är menade för hunden och hästarna till mig själv. Oftast bättre än det som är menat för oss.

Agnes sa...

Kan säkert funka! Håller tummarna för att innehållet ser bra ut :)

Håller med kommentaren ovan om att saker som egentligen är menat för våra fyrbenta vänner ofta är bättre än (konventionella) produkter till oss. Och det är väl tur det (smörjer hellre in mig själv med uttorkande duschkrämer och schampon än min hund kan jag lova!)!

Skadar ju inte att testa! Nakenhundar har ju också väldigt känslig och krävande hud så det kan säkert funka för människor också :)

Anonym sa...

Jag har börjat med en kräm som heter Secuvie repair och den tycker jag är superbra, mitt eksem försvann efter några dagar. Använder secuvie serum till småsår för att undvika infektioner i sår. funkar på munnsår om jag tar den direkt på när jag känner att det börjar "pricka" i läppen.