söndag 4 september 2011

Mirakel fiskar

Garra Rufa, eller doktorsfiskar har blivit riktigt populärt runt om i världen. De används främst för att äta upp döda resten på fötterna. Resultatet? Baby lena fötter, givetvis. Jag stötte på fenomenet första gången i London. Men vet även att de är ombloggat och behandlingarna finns nu på salonger runt om i Sverige.



Bra läkemedel
Dock är jag helt ointresserad av att få mina fötter "renade". Det sägs nämligen att dessa fiskar har god effekt på eksem (atopiska) och hud-sjukdomen psoriasis. Fiskarna äter upp eksemen och rengör huden med deras mirakel saliv som både ska vara läkande och antiseptiskt. Fiskarna har en enzym i deras saliv som också finns i läkemedel mot psoriasis. Fiskarna har inga tänder, så de är absolut inte farliga. De använder sina sugmunnar för att få i sig dina döda hudceller. Äckligt? Kanske, men ack så behandlade och hjälpsamt för huden.

Jag hittade en bra text om fiskarna på Marianova, ta gärna del av den här.

3 kommentarer:

Fanny sa...

Jag sköljer ansiktet först, sen tar jag mandelolja på en pads och torkar ansiktet med det. Använder det som sminkborttagning. Använder dock ingenting alls efter eftersom det är olja jag använder. Det går inte att skölja bort så..
Nej jag förvarar den i mitt badrumsskåp. Jag har inte mycket acne men det jag har blir djupt och lämnar ärr även om jag inte rör de.

Hanna sa...

Jag har en kompis som är så nyfiken på den här behandlingen, själv tycker jag det verkar superläskigt!

Qbrium sa...

Hanna: Jag tror det kan vara riktigt skönt. De har ju liksom inga tänder. Jag är verkligen sugen jag också. Men då vill jag gärna stoppa ner min eksem-hand istället för fötterna ;)