torsdag 15 september 2011

Propyless - bra men dåligt

Jag är så kluven. Har under en lång tid haft svåra eksem som jag smörjt in, solat, behandlat med cortison  smörjt in mera, oljat in och testat tusen, åter tusen produkter för. En har hjälpt speciellt bra. En kräm som faktiskt inte alls är ekologisk eller grön. Det gör mig ledsen att den fungerar, för den är ju egentligen svartlistad i mitt badrums skåp. 


Propyless innehåller till största delen ett antibakteriellt medel, vilket gör att huden hålls ren. Bakterierna sprider sig inte, och såren får en ärlig chans att läka. Mina armar blev super-bra på bara tre dagar. Nu är burken slut, eksemen har blommat upp som aldrig förr. Och jag känner mig så vilsen. Ska jag köpa mer? Ska jag fortsätta min jakt på bra produkter och lida lite till? 



Propyless innehåll: 
1g kutan emulsion innehåller: Propylenglykol 200 mg, karbomer, xantangummi, glycerol, bensylalkohol, vitt vaselin, cetylalkohol, stearinsyra, palmitinsyra, glucate SS, glucamate SSE-20, glycerolmonostearat, natriumhydroxid, aluminiummagnesiumsilikat, dimetikon, silikon, renat vatten.

Propylenglykol
Gör krämen mindre klibbig, kan kopplas med glycerin. Verkar bakterie- och svamp-dödande. Har används på torr och fjällig hud, atopiskt eksem och andra liknande hud sjukdomar. På grund av den bakteriedödande effekten funkar det dessutom som konserveringsmedel. Används exempelvis i läppstift för att bevara fukten. Ämnet kan ge känsliga personer kontakt-eksem om man låter ämnet ligga länge på huden, som exempelvis hud krämer. Ämnet kan ge en sveda och övergående värme-känsla. Ämnet är godkänt av Svenska naturskyddsföreningen som Bra Miljöval av lösningsmedel.

"Givet både intravenöst, invärtes 
eller utvärtes stör det nervsystem, 
blodsystem och syra-basbalansen"
/Shenet

karbomer
Används som förtjockningsmedel i krämer. Det är ett syntetiskt ämne, som är framtaget ur råolja. Det är svårt att bryta ner karabomer naturligt, och kan därför samlas i kroppen istället. I karbomer ingår ett ämne som heter "Bensen", bensen är aggressivt och har visat sig vara cancer framkallande, speciellt leukumi. Det behövs dessutom  inga stora mängder understryker de på den här sajten. Det är förbjudet sedan länge att använda i vissa lack samt i mat. Anledningen till att det är vanligt att använda karbomer i läkemedel och kosmetika är på grund av det billiga priset.

xantangummi
Kan tituleras som "förtjockningsmedel". Ämnet bildar en tunn hinna på huden som skyddar och läker småsår. Utvinns ur majs-socker. Vanligt att använda i aloe-geler. Godkänt som Bra Miljöval av förtjockningsmedel. Inte något jätteskumt alls.


glycerol
Fuktbindande ämne som håller kvar fukten på huden. Ämnet är mjukgörande och kan med fördel appliceras på narig och torr hud. Hjälper krämen att behålla sin konsistens, ett slags konserveringsmedel så att inte krämen torkar i tuben. Godkänt som bra miljöval. Bryts lätt ner, och anses inte som giftigt. Kan tillverkas både naturligt och syntetiskt. Just för den här krämen tror jag de använt syntetisk tillverkning...

bensylalkohol
Används bland annat som konserveringsmedel. Kan tillverkas syntetiskt genom att värmas upp tillsammans med mentylbensen (huvudämnet i bensin). Används ofta som lösningsmedel. Kan ge kontakt-eksem. Bland de 13 mest allergiframkallande doftämnena i Europa. På Shenets sida om giftighet står det bara "giftigt". Bådar ju gott...

vitt vaselin
Mineralolja. Tänker inte ens kommentera ämnet. Jag har skrivit om det så många gånger tidigare, är du intresserad av att veta mer? Du kan läsa om det här, här och här.

cetylalkohol
Översatt som "fett vax". Billigare än bivax. Utvinns ur exempelvis vegetabiliska fetter och oljor. Tas inte upp av huden utan lägger sig som ett lager ovanpå huden. Skyddar huden och hindrar både att fukt försvinner från huden, och att fukt kommer till huden. Ger en stabil konsistens till krämer. Kan ge kosmetika-acne, allergiska reaktioner som nässelutslag eller eksem.

stearinsyra
Finns naturligt i sheasmör (upp till 40%). Förtjockningsmedel, kan ersättas med bivax. Tas inte upp av huden, men mjukgör och skyddar. Håller fukten inne i huden. Kan användas som skyddande medel i exempelvis hand- och fotkrämer. Allergi förekommer, men är ovanligt. Kan ge kosmetika acne, som dock går över när man slutar använda ämnet. Ogiftigt.

palmitinsyra
Stearin. Stearin som i stearinljus. Ett slags fett. Går inte in i huden, utan lägger sig utanpå som ett skydd. Täpper inte till porerna som mineraloljan gör (yuopido)! Lugnar irriterad hud, skyddar huden mot väder och vind. Mjukar upp torr hud. Det förekommer överkänslighet men är mycket ovanligt, däremot kan man få kosmetika acne.

Krämen innehåller även:
glucate SS, glucamate SSE-20, glycerolmonostearat, natriumhydroxid, aluminiummagnesiumsilikat, dimetikon, silikon och renat vatten. Renat vatten låter ju schyst. Jag skulle gärna, och ska vid tillfälle ta reda på vad de sista (pjuh) SJU ämnena är. Men inte just nu. Efter att ha bitit mig fast vid google och shenet vet jag inte om jag ska skratta eller gråta.

Ni förstår mitt dilemma...

5 kommentarer:

Elisabeth sa...

Jag känner igen mig i varenda ord du skriver.
Jag har också problem med röda eksemfläckar på händerna som jag misstänker är infekterade av svamp och bakterier. Har haft det nu till och från i några år och tyvärr så har det spridit sig allt mer över händerna. Jag har provat en hel del naturliga metoder för att få bort det, jag har testat med flertalet olika handkrämer, oljor och naturliga krämer anpassade för eksem men inget har funkat långsiktigt.
Så jag köpte en helt onaturlig salva och började använda den. Eksemet försvann men när jag slutade använda salvan kom det tillbaka värre än det var förut. Jag vill verkligen inte behöva använda en onaturlig salva eftersom den har blekt huden på händerna och gjort den känsligare men samtidigt så vill man ju inte ha kliande eksem på huden. Suck...jag förstår verkligen ditt dilemma.

Om du hittar någon naturlig metod som funkar mot eksem så berätta gärna för mig, för jag håller på att bli galen när inget annat funkar än onaturliga salvor fullproppade med konstigheter. Dessutom funkar de bara på kort sikt så det känns lite som att man är inne i en ond cirkel.

Agnes sa...

Du kanske skulle höra med antingen Naturligtsnygg, Rosellaecobeauty eller Beauty & Nature (som är ekologisk hudvårdsterapeut) om någon av dom har något tips på naturliga produkter som kanske skulle funka som en ersättare? Hoppas det ordnar sig med exemen!

Malin sa...

Bra att du skriver om den här problematiken. Jag har den inte själv, men jag har en bekant som sitter i liknande sits. Hon är doftöverkänslig och kan få både eksem och andningsbesvär. Hon skulle vilja byta till naturligt, men vågar knappt försöka efter mindre lyckade försök. själv har jag bara blivit bättre efter att ha övergått till naturliga produkter, men visst har det varit lite jobbigt ibland. Men för mig har det varit överkomligt. Jämfört med dig, Elisabeth och min bekant så har jag haft det lätt. Ibland får det ta sin tid. Man orkar inte alltid med att byta alla produkter med en gång. När det gäller eksem är det säkert bra att komma fram till varför man får eksem? Det kan ju vara lättare sagt än gjort. Jag får mycket reaktioner på vad jag äter t.ex....

Anonym sa...

Jag rekommenderar råolja för hudproblem. Naturligt och inte syntetiskt. ;)

Anonym sa...

Propyless är fantastiskt till både ansikte och kropp.