måndag 10 oktober 2011

Ansiktsmask för vintertorr hud

Nu när det börjar bli kallare ute märker jag genast skillnad på huden, speciellt i ansiktet. Den blir torr, fnasig och allmänt svår att handskas med. Här om dagen gjorde jag en mask baserad på naturliga fetter. Det är viktigt att ge torr hud fetter och e-vitamin.

Min mask innehöll:
- en halv avokado (e-vitamin och goda fetter)
- olivolja (bra för torr hud, rik på fett)
- honung (mjukgörande, lugnande)


Jag bar masken i säkert 45 minuter. Oftast brukar jag tycka det är jobbigt att vänta på att masken ska göra sin verkan, men så länge man sysselsätter sig går tiden fort; jag plockade undan här hemma, filade på några blogg-inlägg, tog lite bilder till inläggen... egentligen finns det ju ganska mycket man kan göra under tiden. Nästa gång jag gör en ansiktsmask ska jag gå igenom min garderob, och vika alla kläder i fina högar.

När jag skulle skölja av masken tog jag den smet jag inte redan använt och masserade in i ansiktet och sköljde av. Som återfuktande kräm använde jag ringbloms salva. Lite mer fett, återfuktar och vårdar huden. Bra för all sorts problem hud.

1 kommentar:

Agnes sa...

Testade att använda ren honung i ansiktet för ett par dagar sen och oj vad len huden blev! Var dock väldigt noga med ansiktsvatten på en bomullstuss efter att ha sköljt av honungen för att porerna inte skulle bli tilltäppta. Blandhy, you know! :)