söndag 30 oktober 2011

Bli diskhandskens vän!

Jag har blivit diskhandske-frälst! 
Tidigare diskade jag utan handskar, vilket var ett stort problem för mina torra händer... diskmedel är ju inte super-bra för huden. Dessutom hade jag aldrig någon lust att diska, eftersom risken var stor att mina omsorgsfullt lackade naglar kunde förstöras. Naglar och vatten är aldrig en riktigt bra kombination.

Hur som helst, nu vill jag uppmana er alla till att köpa ett par diskhandskar. De går att återanvända om, och om, och om igen... och inte bara i köket, utan under all städning/kontakt med kemikalier. Man håller sig torr om händerna, huden behöver inte utsättas för diskmedlet och naglarna förblir fina. Som en extra bonus ser man riktigt huslig ut med diskhandskar som assosear.

Diskhandskar och hand eksem
Hand eksem är aldrig kul. Jag har jätte mycket eksem på händerna, och ibland är det öppna sår som blir väldigt lätt irriterade. Det gör fruktansvärt ont när man ska duscha, till exempel. Här om dagen hade jag just ett sånt dilemma. Jag skulle duscha, men mina händer var såriga. Jag använde diskhandskar som skydd för mina händer, som annars också utsätts för mycket vatten.

Du behöver:
- ett par diskhandskar
- silvertejp
- gärna en medhjälpare som kan tejpa

Jag tyckte att det funkade jättebra att använda diskhandskar i duschen. Visst blev själva schamponeringen och sånt lite underlig med diskhandske på. Men hellre det än att lida under hela duschen. Det läckte inte alls in under tejpen, och det var inte obehagligt på något vis. Tror det kan vara rätt pyssligt att få på tejpen själv, därför är det bra om man har en familjemedlem/sambo/kompis som kan hjälpa till. 

6 kommentarer:

hannah hedberg sa...

Hejsan, jag älskar dig blogg och har fått extremt många fina tips och dessutom mycket tillit till dig och det du skriver, så darför tänkte jag fråga dig vad du tror om rosenseriens proteinschampo? jag tänkte om du har provat deras produkter eller har några åsikter om dem. Om du har tid över så är jag jättetacksam för svar. Kram på dig! :)

Qbrium sa...

Hannah: Vad glad jag blir över att du gillar min blogg! Just Rosenserien har jag aldrig testat (mycket på grund av priset). jag har hört både bra och dåligt om deras produkter. Kan vid tillfälle kolla upp några produkter och bedöma innehållet. Har en vän som använt RS - ska kolla med henne också.

Estelle sa...

Hej hej! Jag har duschat med gummihandskar rätt många gånger när jag har skadat fingrarna och då bara satt på två par gummiband några varv runt varje handled och fixat det bra också! :)
Blir det inte en massa jobbigt klister efter tejpen som är svår att få bort?

Qbrium sa...

Estelle: Vad bra att du också hittat ett finurligt sätt att lösa dusch-problemet på. :) Jag trodde att handskarna skulle gå sönder när man tog bort tejpen... men icke. Funkade riktigt bra.

Estelle sa...

Inget klister på huden efter tejpen då?

Qbrium sa...

Estelle: Nej. Tejpen har ingen kontakt med huden. Mina diskhandskar går nästan upp till armbågen, och om det bara är händerna man vill skydda kan man ju tejpa runt handsken utan att huden blir lidande :)