tisdag 4 oktober 2011

Enkel knut

Är du också en sån som aldrig får till den perfekta knuten på håret? Jag har väldigt tjockt och långt hår, vilket leder till att knuten gärna vill gå upp, forma om sig och bli jättekonstig. Får tampas säkert femton minuter framför spegeln för att få en bra knut... som kanske håller sig vacker i en timme. Nu har jag dock kommit på hur jag stylar en snygg knut på en minut, istället för femton!

  1. Håret är oborstat och utsläppt. Borsta igenom
    håret och red upp eventuella tovor.

  2. Börja med att sätta upp ditt hår i en hög, stram hästsvans.
    Använd gärna två hårsnoddar, det sitter bättre, dessutom
    ger det mer "säkerhet" om en av snoddarna skulle gå sönder.

  3. Såhär hög ska hästsvansen vara!

  4. Snurra håret runt hårfästet (tänk "kanelbulle").
    Sätt fast knuten med hjälp av två hårsnoddar (igen!),
    lägg den gärna nära hårfästet, så syns de inte så väl.

  5. Knuten nästan klar. Stoppa små "hårsvansar"
    som kommit utanför knuten innanför hårsnodden.
    Du kan också använda hårnålar.

5 kommentarer:

amanda sa...

vilken bra blogg du har! vad mycket att lära sig :o åh gud, du hamnar på favorit :D

Lizzy sa...

Hej! Var gärna med i Dagens Blogg hos mig♥
http://muzicme.blogg.se/2011/october/mandag-dagens-blogg.html

Agnes sa...

Vilka fina lockar du har i håret! Själv har jag bara rakt tråkigt hår, som bara "lockar" sig på fel ställen. Det var en fin knut du visade. Jag har dock nästan aldrig uppsatt hår, trivs bäst med håret nedsläppt. Dessutom blir mina knutar alltid misslyckade. Min ena syster däremot gör jätte fina frisyrer (hon vill bli frisör) :)

Qbrium sa...

Agnes; åh, tack så mycket! Jag trivdes också bäst med nedsläppt hår, tidigare. Men nu blir det mycket knutar och tofsar eftersom jag inte alltid orkar "fixa mig" när jag är på jobb. Vad kul att du har en syster som kan göra frisyrer. Jag är allmänt dålig på sånt, så det blir många enkla istället. :)

amanda sa...

SV; tack för tipset, ska göra det sen! =)