tisdag 25 oktober 2011

Före/efter mandelolja

Ännu ett inlägg där jag kommer att prisa mandeloljan. Ta det lugnt. Jag ska försöka att inte skriva så mycket mer om oljan eftersom det blir väldigt upprepande. Tänkte bara visa er före/efter bilder av min hud. År 2009 använde jag fortfarande en rengöring för "känslig hud" från kosmetik-butiken. År 2010 började jag använda mandelolja som rengöring, samt mer och mer produkter från det naturkosmetiska sortimentet. Jag har tagit några personliga bilder och förstorat dem på just mina problem områden; pannan och kinderna.

Jag tror detta kanske ger en klarare syn på varför jag alltid tipsar om mandelolja som rengöring. Innan jag började med mandeloljan hade jag en bland hud som både var fet, torr och irriterad. Nu när jag använder mig av mandeloja + naturkosmetiska krämer har jag enbart en torr hud. Jag tycker det är mycket enklare att hitta rätt behandling till en torr hud, än en bland hud. Speciellt när min hud var så upp-och-ner som den var tidigare.




Intresserad av att läsa mer?

28 kommentarer:

Ninni sa...

Sv: Tänkte mest på olika saker kring julen men julklapparna kan också vara riktigt jobbigt! Ja precis, man vill ju inte ge något dåligt eller något som inte uppskattas. :c

Mariette sa...

Vilken skillnad! Ska absolut köpa den till sonen. Tack för tipset!

Anonym sa...

Just nu lottar jag ut ett valfritt smycke från en omtalad webb butik, kika in här för att vara med och tävla : http://reloadmee.blogg.se/2011/october/tavling-3.html#comment

julia sa...

sv: ja men först ska vi vrida till vintertid :/

Agnes sa...

Åh, vad fin din hud har blivit! Visste inte att mandeloljan hade gjort så stor skillnad för dig! :)

Elisabeth sa...

Wow, vilket resultat! Jag kör också med mandelolja som rengöring just nu men har ännu inte märkt några stora skillnader, men kanske jag är lite för otålig. ;) Jag har ju ändå bara använt den i en eller två veckor nu.

Moa Larsson sa...

Svar : Allting du skriver där är helt underbart! Tror jag ska sno några av dina till min nästa love lista :)

Emelie sa...

Sv: Ja visst är det kul :> Men som sagt, man vill inte ha prenumeranter bara för att :p

Becca sa...

Hur kör du med mandelolja som rengöring? Bara lite lätt med olja på en bomullspad?

sv: Den avokadooljan är helt underbar, en riktigt fet olja som är skön när man exfolierat och haft en mask på! Marja Entrich är ett företag som har helt rena produkter. Dock vet jag bara att de är de enda som säljer avokadoolja..

Lesly Valencia sa...

Jättebra resultat" Vad roligt för dig :)

Tack för din kommentar. Ja, jag blev nöjd med bilderna :D

Hoppas verkligen att vattnet är renat och återställt snart och att ingen blir sjuk...

Hade så bra, kram

Lesly Valencia sa...

Ok man kanske får ha lite tålamod med schapoot :) lycka till!

Mona ♥ La Vie est Belle sa...

Vad kul att det fungerat så bra för dig! :) JAg är lite sugen på att införskaffa en flaska Mandelolja och blev mer taggad av detta inlägg. Tackar!

Natalie sa...

Gud vad glad jag blir av att se bilderna, man ser ju verkligen skillnad! Mer lyster och allt :) När min gamla rengöring tar slut ska jag allt ta och skaffa mig mandelolja efter att ha hört så mycket gott om den här och från andra håll :)

Qbrium sa...

Natalie: vad kul att du överväger mandelolja. Verkligen underbar rengöring. Glöm dock inte att kompensera med bra, naturliga produkter så som kräm för ansiktet.

Natalie sa...

Ja, precis :) Försöker smått övergå till mer naturliga produkter, men jag tycker det är svårt att hitta en bra ansiktskräm (jag har oljig hud) som inte innehåller massa dåligt :P

Malin sa...

Vad roligt att du fått så fint resultat! Jag är också lite sugen på mandelolja. Jag är ju torrare i hyn men mandel ska ju balansera huden och passa alla hudtyper.... Fick prova lite på ansiktsbehandlingen jag var på härom veckan och det kändes jättemysig...

Anonym sa...

Hej du skrev att man inte ska använda mandelolja om man är allergisk mot nötter? (tål mandel dock)
Finns det någon annan olja man kan ha i ansiktet?
Jag har fet/oljig hy med små prickar.
Vill verkligen inte att det ska bli värre.

Qbrium sa...

anonym: det finns massor av oljor du kan ersätta med. Bland annat avokado-olja, jojobaolja eller vete grodds olja. Rekommenderar varmt det sistnämnda. Verkligen underbar olja!

Läs mer om vete grodds oljan här:
http://4u-yourspace.blogspot.com/2011/11/vete-grodds-olja.html

Anonym sa...

Hej :)
Hur rengör du dig med mandeloljan?
Jag köpte en flaska idag och använde en bomullsrondell. Är det rätt? Eller ska man bara smörja in ansiktet med oljan?
Eller kanske skölja av det efter en stund??

Qbrium sa...

Hej "anonym". Jag använder mandeloljan precis som vanlig rengöring. Med andra ord: masserar in oljan i ansiktet och sköljer av den. Sedan använder jag eventuellt mer mandelolja som återfukning, men sätter alltid en återfuktande kräm (UTAN parfym och mineralolja!) på ansiktet.

Sara sa...

Jag undrar hur detta funkar?
kan man sova med den eller ska man bara tvätta av det direkt efter man masserat in oljan? så jag inte gör helt fel !
O hur lång tid tar det innan man ser skillnad typ?

Qbrium sa...

Sara: läs mitt svar ovan. Du kan också besöka sidan "MANDELOLJA" som jag skapat längst upp på bloggen. Lycka till!

ylvajoanna@yahoo.se sa...

Hej och tack,

har använt mandelolja i ca två månader nu och är jättenöjd med nästan allt. Min hy (blandhy) är mycket jämnare och finare, mina röda partier är i stort sätt borta och det är likadant med finnarna och stora porer (brukade alltid ha några finnar någonstans). Känner plötsligt att det är okej att gå ut utan foundation.

Men precis vid käklinjen och under hakan har jag fått ett myller av små finnar och pormaskar. De kom första veckan och har ännu inte gett med sig. Jag fattar inte varför! Jag vill ju inte sluta när resten av ansiktet mår så bra, men det börjar kännas ohållbart ...

Tvättar varje kväll med varmt vatten och olja, sprayar på utspädd äppelcidervinäger som ansiktsvatten och smörjer sedan med oljan.

Har du någon aning om vad som är fel och vad jag kan göra?

Qbrium sa...

Hej!

Vad kul att du är (delvis) nöjd med resultatet du fått av mandeloljan. Vad de små finnarna kan bero på vet jag inte riktigt. En teori är att din hud vid käklinjen och hakan inte gillar mandeloljan och att du därför kanske bör stryka på oljan på övriga huden, massera lätt med fingrarna och skölja bort så att så lite som möjligt kommer i hakpartiet. Jo, jag vet. Det låter både omöjligt och osannolikt. Men det är egentligen min enda gissning.

Du skulle ju egentligen kunna byta till någon annan olja ett tag för att se om finnarna vid hakan försvinner... och samtidigt hoppas på att det inte förstör mandeloljans resultat.

Amanda sa...

Hej, jag skaffade mandelolja idag och jag hade även mejlat dig igår. På apoteket var det en personal och hon sa att mandelolja absolut inte skulle fungera utan bara täppa till och göra det varigt. Jag är rädd för att prova det nu, men jag köpte oljan ändå för jag tänkte på dina före och efter bilder. Jag har en aning värre, och jag vill fördärva det mer..

Qbrium sa...

Hej Amanda, skickade svar på ditt e-mail som du skickade, kopierar in svaret hit ifall fler söker svar på samma fråga:

Hej igen,

De som jobbar på apotek har oftast väldigt lite kunskap om alternativvården och naturkosmetik. Nästan alla (om inte alla) hudkrämer de säljer på apoteket innehåller mineralolja - vilket kan vara beroendeframkallande vid längre användning, samt täpper till porerna.

Jag förstår att de som inte är så insatta i naturkosmetiken tycker att olja borde vara dåligt för huden - men många har upplevt bra resultat genom att använda olika oljor. Det är rena, naturliga oljor som gör mer nytta än skadar. Sedan beror det ju lite på din hudtyp. Att behandla huden med olja fungerar för de flesta. För mig funkade mandelolja superbra, men för någon annan kanske jojobaolja är ett bättre alternativ. Man får helt enkelt testa sig fram.

Kul att du vågade prova - hoppas du får fina resultat, du får gärna uppdatera mig om dina framsteg. :)

Med vänlig hälsning,

Kimmen Ngo sa...

Jag har användat mandeolja 2veckor men den hjälpa inte o nu kommer jätte mycket finnar o vad ska jag göra jag vill ha några tips kan er hjälpa tack .....hjälppppppppp

Qbrium sa...

Hej Kimmen! De första veckorna kan komma en liten försämring eftersom allt dåligt "rensas ut". Men om det efter 4 veckor inte gör någon skillnad är nog tyvärr mandeloljan inget för dig. Stå ut två veckor till och se om du ser någon förbättring. Hur använder du den förresten? Som tvätt eller som ansiktskräm?