lördag 22 oktober 2011

Gästinlägg: Djuprengöring med OCM-metoden

Linda som bloggar på bloggen smycken by Ell har skrivit ett gäst inlägg om Oil Cleansing Method. Det är kort och gott en metod att rengöra ansiktet där man blandar två olika oljor för att få fram en rengöring som passar till just den hud typen man har (se utförlig beskrivning längst ner). Jag vill tacka henne för att hon tog sig tid att skriva ett inlägg om hennes upplevelser av OCM.


Bakgrundsfakta

Min hudtyp: 
Något yttorr med utslag ibland men överlag okej. Jag har tidigare testat massor av produkter, men håller mig numera mestadels till olika oljor och mer naturliga alternativ.

Min hud innan, före, och efter OCM: 
Den är likadan men renare och med skillnaden att jag äntligen hittat en djuprengörande behandling/mask som fungerar. Använder man metoden oftare än mig så ser man nog större skillnad på huden i övrigt också.

Omdöme av metoden: 
Bästa djuprengöring som finns, så länge jag inte gör den för ofta. Jag rekommenderar metoden för alla eftersom man kan anpassa den beroende på vilken hud typ man har.


Djuprengöring med OCM-metoden

Vad är OCM?
OCM står för Oil Cleansing Method och är en djuprengörande oljemassage för ansiktet. Ricinoljan drar smutsen ur porerna och huden blir otroligt ren, mjuk och fräsch efteråt. Det är den enda djuprengöring jag använt där jag verkligen sett och känt skillnad efter första gången då porerna blir mindre och huden får en helt ny lyster.

Hur används metoden?
Många använder denna rengöring varje kväll när de tar bort make-up, men för mig är den för kraftfull för att användas varje dag så jag brukar göra den som en djuprengörande mask ett par ggr i månaden. Så prova dig fram lite försiktigt för att se hur din hy reagerar och hur ofta du kan göra OCM. I början kan man få mer utslag/finnar då smutsen rensas ut så det kan vara bra att prova sig fram lite försiktigt i början.

Detta behöver du:
- Ricinolja (finns att köpa på apoteket) solrosolja eller olivolja. 
- Liten skål/mugg att blanda i. 
- Ångande varm handduk/tvättlapp (blöt den i hett vatten i omgångar och krama ur).

Såhär gör du:
Blanda ricinolja och tex olivolja i en liten skål. Häll upp lite i handflatan och massera ut över hela ansiktet. Stressa ner, slappna av, och massera ordentligt på problemområdena. Själv masserar jag alltid ansiktet i 5-10 minuter så att oljan verkligen löser upp all smuts.

När du känner dig klar, värm handduken under rinnande hett vatten och lägg den över ansiktet. Den ska vara såpass varm att det blir lite "ångeffekt" men inte så het att du bränner dig. När handduken svalnat ta av den och torka försiktigt bort överflödig olja från ansiktet, värm handduken igen under rinnande vatten, vrid ur och lägg den på ansiktet igen. Upprepa detta med handduken 3-5ggr. Värmen gör att porerna öppnas och oljan (som tar med sig smutsen) dras ur och kan torkas bort. Du behöver INTE skrubba, oljan försvinner ändå.

Att blanda oljorna
Riktlinjer för blandning beroende på hudtyp. Själv använder jag den för balanserad hud. Tänk på att ricinoljan kan göra huden torr och efter behandlingen kan du behöva någon mjukgörande kräm/olja, och minska mängden ricinolja nästa gång. Solrosoljan kan bytas ut mot olivolja.

- Oljig/fet hud: 30% ricin, 70% solros
- Balanserad hud: 20% ricin, 80% solros
- Torr hud: 10% ricin, 90% solros



Vill du också gäst-blogga på Your Space? Klicka här!


1 kommentar: