onsdag 26 oktober 2011

Granskning: grön kosmetika

Var inne på Råd Och Rön för någon kväll sedan, hittade ett väldigt intressant dokument som de laddat upp på hemsidan. Där fick en som var för kemisk tillverkning av hud vårds produkter, samt en som var för naturkosmetik svara på frågar angående vad de olika ämnena är, och ifall de är skadliga. Ämnen de går igenom: PEG, parabener, carbomer, doftämnen, mineraloljor och tensider.



Min åsikt angående vem jag tror på, och varför står under den markerade gråa linjen, du kan läsa min åsikt genom att markera de gråa strecken. Dock är det mer intressant om du själv läser dokumentet (det tar bara någon minut), och bildar dig en egen uppfattning innan du läser vad jag tycker. Läs dokumentet HÄR.

Min åsikt:
Jag anser att Maria på Weleda har fler poäng än Peter. Dels för att hon går mer utförligt in på vad ämnena gör med kroppen, och berättar varför de bör undvikas, medan Peter bara "skyddar" ämnena. Han går inte emot att mineralolja täpper till porerna utan kontrar med att det "inte framkallar allergi", med andra ord bekräftar han det Maria påstått. Dessutom visste inte Peter vad Carbomer var - och det anser jag att man borde veta ifall man som expert ska uttrycka sig inom området. Peter påstår också att doftämnen bara är ett problem för de som har allergi... men ärligt talat, hur många har inte upplevt att huden blivit irriterad av parfymer i kosmetik - utan att vara direkt allergiska? 


Vad tyckte du?

4 kommentarer:

Mariette sa...

Har hittat så många intressanta inlägg hos dig nu så jag lägger till dig på BL med en gång. (Jag brukar alltid meddela när jag gör det, kan ju alltid vara kul att veta vem som följer en) Ha en bra dag!

...och mandeloljan kommer jag att lägga i sonens paketkalender (ja,jag vet, han är 15 och egentligen för gammal hihi)

Agnes sa...

Håller med dig!

Annemi sa...

Kul att fler tänker på dessa ämnen. Har själv för längesedan bloggat om det här med mineralsmink och en del ämnen de innehåller som inte är direkt bra för huden. Jag håller med dig om att Maria verkar ha full koll på läget här. Man lär sig nåt nytt varje dag. Tack för ett intressant blogginlägg.

/annemi

Lesly Valencia sa...

Ja det blir nog bra tror jag med. Lila är fint, speciellt den plommon, mörka lila. Jag är tyvärr alldeles för trött för att läs dokumentet just nu men ska göra det imorgon :)

Kram