torsdag 6 oktober 2011

Inte så hårt - sa handduken

När du tvättat av ansiktet, är du en av dem som verkligen skrubbar dig med handduken? Gör inte det. Handdukar över lag innehåller väldigt mycket bakterier, för att inte tala om hur illa huden blir behandlad av att bli skrubbad mot en handduk. Försök istället att lätt dutta handduken mot huden, då mår huden inte lika dåligt av beröringen, samtidigt som du slipper gnida in bakterier i huden. Samma ideologi gäller när du torkar övriga kroppen, dutta handduken mot huden, eller låt huden lufttorka, det mår huden bäst av.

Har ni i er familj förresten olika handdukar? Det kan vara en idé att skaffa olika handdukar för olika familjemedlemmar. Tänk på alla som dagligen torkar sina händer i samma handduk som du torkar ansiktet med.

3 kommentarer:

therese pue sa...

Dagens blogg är avslutad! Kolla om de blev du denna gången :) Kram! ♥

Lisa H sa...

Jag har två handdukar hänger framme i mitt badrum, en för ansikte och en för händer. Har försök lära min pojkvän vilken som är vilken också, och jag tror han har fattat detta nu! ;) Känns fräschare att veta att det bara är mitt ansikte som gnuggas i den ena handduken (jepp, för jag är en sån som gillar att GNUGGA mig ordentligt torr :P)

Lesly Valencia sa...

Ush det här har jag inte alls tänkt på. Nu bor jag ju själv och byter mina handdukar ofta men när jag är på besök eller hos familjen hehe :P

dutta är bra. Och även håret. Den skyddande hinnan på hårståna förstörs om man gnuggar handduken emot håret.