fredag 14 oktober 2011

Kokosfett

Går var jag fullkomligt panik slagen, alla mina hudkrämer var slut - och min hud hade börjat dra ihop sig, rynka sig och bli riktigt, riktigt vintertorr. Jag testade jojobaolja direkt efter duschen. Den gav en skön lindrande effekt, dock gick den snabbt in i huden, och huden förblev väldigt torr.

Jag funderade och funderade... men till sist kom jag på att jag hade ett paket med kokosfett i kylen. Jag värmde upp fettet i mikron och applicerade det på armarna. Gud! Vilken befrielse! Huden kändes på en gång mer återfuktad, fettet stannade kvar länge och höll den stramande, irriterade känslan borta. Att jag inte tänkt på detta tidigare? Kokosfett är ju underbart för torr, eksem hud!

Från och med nu ska kokosfett bli min universalkräm här hemma. Det är så enkelt, och 100% rent. Om man har torr hud i ansiktet funkar det utmärkt som nattkräm, eller extra återfuktning. Rekommenderas dock inte för fet hud med stora porer, eftersom det kan täppa igen porerna. På Shenet säger de att det finns en risk för att få kosmetika acne av produkten, jag får vänta och se hur ansiktet reagerar på kokosfett.

Förutom att kokosfett är en underbar baskräm för personer med torr hud så har den bra hållbarhet också. Den håller många år! Helst bör man förvara den i kylskåp, men om man vill värma upp lite grann och förvara som kräm i en burk funkar det också bra.


Fakta om kokosfett:
- Motverkar förtidigt åldrande av huden
- Fettet tas lätt upp av huden på grund av dess små molekyler
- Kokosfett håller bindväven stark och mjuk
- Utslätande på torr och grovporig hud
- Hjälper mot mjäll i hårbotten
- Bra för eksem och andra hud infektioner
- Innehåller E-vitamin
- Har en antibakteriell effekt
(Källa)




UPPDATERING:
Jag har fått några kommentarer om vikten av att använda ekologiskt kokosfett som faktiskt är till för att användas på huden och inte i matlagning. Håller helt klart med, och vill också poängtera i inlägget att det bästa är ekologiskt kokosfett och inte det från matbutiken. Dock ser jag väldigt bra resultat av mitt "vanliga" kokosfett, eksem har börjat läka och huden är inte längre lika torr. När mitt kokosfett är slut ska det bli spännande att köpa en ekologisk variant och se hur det fungerar. Tack för era kommentarer!

12 kommentarer:

Agnes sa...

Kokosolja ska även vara toppen som inpackning för håret! Var har du köpt det förresten? :)

Qbrium sa...

Agnes: mitt kokosfett är från vanliga matbutiken. Köpte det i samband med någon annan kräm jag tillagade tidigare.

Malin sa...

Jag tror du får bättre effekt om du köper ett ekologiskt kallpressat kokosfett utan kemikalier i. Finns det i vanliga affären också? Jag brukar köpa på nätet eller i Hälsokostbutik,

Qbrium sa...

Malin: det tror jag absolut. Har redan sett resultat med det jag använder, vilket är "helt vanligt" kokosfett. Som skrivet var det mitt i paniken. Jag ska absolut testa ett ekologiskt när jag hyvlat slut på det jag redan har. Tack för din kommentar :)

Mona ♥ La Vie est Belle sa...

Du bör nog köpa ekologiskt kallpressat kokosfett på burk istället. :) Det du köper i matbutiken är oftast inte ekologiskt och kallpressat och är bara till för matlagning. (Vilket du kan använda den ekologiskt till med)

Jag använder det till hår och kropp, och ibland även till ansiktsmask/kräm vid behov. Fungerar jättebra!

Qbrium sa...

Mona: säger som jag sa till Malin - jag ska absolut köpa ett ekologiskt när mitt kokosfett jag har nu är slut.

Kul att kokosfett funkar så bra, en riktig universalprodukt!:)

Anonym sa...

heej:) kan det vara så att jag är allergisk mot krämen? jag klarar av att äta vilken sorts maträtt med kokos, men till och från så börjar det blossa upp lite när jag använder det som salva:/ men det konstiga är att ibland funkar det hur bra som helst :s
rättare sagt: jag är vilsen...

Qbrium sa...

Hoppsan! Vet inte vad problemet kan vara då du kan äta kokos. Men om du får en reaktion av det så ska du ju helt klart sluta använda det. Bra att jag får höra lite om reaktioner också. Så vet man att det inte alltid bara är på gott.

Anonym sa...

Vilken kokosolja ska man köpa finns så många olika ?
Är det laxerande ?

Qbrium sa...

Laxerande vet jag inte om det är, i stora mängder är olja aldrig bra att äta liksom...har ju använt detta för hudvård.

Det bästa är att köpa kallpressad kokosolja/kokosfett från Life-butiken eller annan likvärdig butik. Finns inte speciella märken att föredra.

Finns ju också i matbutiken, men det är inte riktigt samma kokosfett.

Kontakt sa...

Om man använder kokosfett i hårbotten, hur kladdigt blir håret då?
Min dotter har stora problem m eksem/torr hårbotten och vi tänkte testa detta.
Just nu kör vi med Tender Care och dexem, det lindrar men det känns sm det inte försvinner helt..

Qbrium sa...

Hej "Kontakt"!
Det blir nog rätt kladdigt, men frågan är: är det värt det? Jag menar - fett går ju bort bara man orkar tvätta, tvätta, tvätta. Hurdant schampoo och balsam kör ni med idag? Brukar vara en stor bov till torrt hårbotten och eksem, sedan även att man tvättar håret för ofta. Nu vet jag inte hur gammal din dotter är, men eksemen blir ju inte bättre av att man kilar. Finns det möjlighet för henne att fixa kortare, tjockare lösnaglar på salong så tror jag det skulle underlätta medan ni försöker få bort eksemen, naglarna gör nämligen så att man inte kan skrapa lika hårt - vilket lätt händer när man är stressad, sover, blir svettig eller bara inte orkar behärska sig. /Qbrium