måndag 17 oktober 2011

Läs innehållsförteckningen inte etiketten!

Jag blir ledsen, sur och förbannad när jag ska ut i kosmetik djungeln. Varför? För att det är så mycket hyckleri, marknadsföringsknep, omformuleringar och skitsnack som råder i branschen. Detta inlägg kommer vara informativt, bittert och sanningsenligt. Jag vill att fler ska förstå vikten av innehållet i en produkt.



Snusk, slusk och humbug!
Revolutionerande krämer med anti-age effekt, ny uppfunnen formula X2000 för ALLA hud typer, Tre-i-en produkt som rengör, åter-fuktar och föryngrar - ALLT PÅ SAMMA GÅNG! Forskare som fastställt det ena och det andra, cellförnyelse och fem gånger så stora ögonfransar. Ja, skönhetsbranschen älskar att använda uttryck som låter moderna och kraftfulla - utan att någon egentligen vet vad det betyder. Men det låter ju bra, så då måste det ju vara bra... eller? Reklamerna är vackra och visar glada människor med strålande hud. Ja, faktiskt, inte en enda por syns så långt ögat kan nå. Tyvärr finner man bara denna sorts hud i photoshop och liknande redigeringsprogram. Den kosmetiska branschen vill gärna skapa drömmar och tyvärr så är det just bara drömmar som skapas. Verkligheten är en annan.

Ett bra exempel på hur drömmarna ser ut är att ta vilken reklam som helst från TV-shop. Den här gången fastnade jag för "Klear Active". de beskrev sin produkt som sådan: "Många andra produkter ger en torr och narig hy. Men det slipper du med Klear Active, som fungerar utan att vara uttorkande. Den unika sammansättningen angriper inte bara de bakterier som orsakar hudbesvär. Den gör dessutom att huden blir mjuk och fin". Den unika sammansättningen... som är vilken? Nej. Det fick jag inte reda på via deras hemsida. Men jag får i alla fall veta att det är en unik sammansättning som ska ge mig underbar hud...

Blir jag klokare på det? Nej. Blir jag sugen på att testa? Absolut. Det är ju en suverän produkt. Kommer jag köpa den? Nej. Jag vet inte vad den innehåller. Jag vill gärna veta mer om deras "unika sammansättning". Sånt som låter för bra för att var sant - är oftast det också.


När innehållet och etiketten ger olika bud
Med spänning går jag omkring och betraktar det kosmetiska virrvarret. På förpackningen står det med stora bokstäver "FÖR KÄNSLIG HUD", bra, det är ju precis vad jag behöver. Jag vänder på paketet och läser att produkten innehåller mineralolja, parfym, PEG och parabener. 

Jag går fram till nästa produkt, och så här fortsätter det i all oändlighet. Varför står det att produkten är för känslig hud, när det är uppenbart att min hud kommer bli irriterad av produkten? M-A-R-K-N-A-D-S-F-Ö-R-I-N-G! Om produkten innehåller ett uns av välgörande ämnen kan företagen fritt skriva att den är bra för känslig hud, trots att de övriga ämnena lyser rött.

Det samma gäller med "naturliga" produkter. Många har börjat skylta med att deras produkter har ett naturligt innehåll. Visst. Den där sista grejen på ingrediens-listan, DEN är naturlig. Men sen då? Högre upp på listan hittar man ofta vanliga kemiska ingredienser. Produkten är med andra ord inte ett dugg naturlig. Men, eftersom de nu har en bråkdel naturlig ingrediens i deras produkter är det helt okej att skriva att den är naturlig. Synd... men sant.


Tester visar hit-och-dit...
...men, testerna visar ju...? Ja, ja... jag vet. Tester visar att man blir helt baby-len i ansiktet av x antal veckors användning. Har du någonsin lagt märke till den lilla stjärnan som alltid finns i slutet på sådana påståenden? Längst ner, eller på en annan osynlig plats kan det sedan stå "testat på åtta kvinnor under fem veckor". Dock står det inte vilka dessa kvinnor är, och vad de har för hud typ. De behöver ju inte ha samma hud typ som mig, de kan rent av ha en dunder-kvalité på huden. Dessutom står det inte vad annat som ingick i test-tiden, kanske de behövde motionera varje dag och dricka mycket vatten? Det är inte utskrivet. Därav betyder företagens tester ingenting. INGENTING. 


Apoteket - inte att lita på
Apoteket är inte heller bättre, där lyser naturkosmetik med sin frånvaro. Istället fylls hyllorna upp med "baskrämer" (baserade på por till täppande mineralolja), och vårdande hud krämer med parfym... för att inte tala om schampo för irriterat hårbotten, även detta - med parfym. Ju mer jag letar, desto skrämmande blir det. Tidigare hade mitt när-apotek en viss charm med ett utbud av Weledas produkter. Produkterna försvann dock från hyllorna och ersattes med något mer... lönsamt(?): Nu förtiden är det hemskt sällan jag besöker apoteket för att hitta en kräm, eller två. 


Varför används dåliga ämnen?
Men varför sätts så mycket skit i produkterna, när det faktiskt finns bra och godkända alternativ? Pengar, pengar, pengar. De stora jättarna bryr sig inte ett dugg om din hud. De tjänar ju pengar på att din hud mår dåligt, du kommer ju tillbaka och köper mer salvor, krämer, safter och häxblandningar.

Att förstå hur tillverkarna tänker är ingen konst. Om du ska baka en kaka och sälja den väljer du ju gärna att köpa ett lågpris mjöl - så att din vinst blir så stor som möjligt. Inte sant? Precis så tänker företagen också. 

- Mineralolja (paraffin-olja) kostar 10 kronor/kg
- Mandelolja kostar 50 kronor/kg
- Havtornsolja kostar  2000 kronor/kg 


Innehållet är ju rena grekiskan!
Produkter som inte har någon innehållsförteckning, eller företag som inte vill visa vad de lägger i produkterna är ett varningstecken som heter duga. Nu mer är de flesta företagen ganska öppna med vad de fyller sina tuber med, däremot behöver vi konsumenter bli mer uppmärksamma på att verkligen ta del av innehållsförteckningen. Jag beskyller er inte för att inte förstå vad det står, det gör inte jag heller ibland. Det är trots allt mycket latin. Däremot googlar jag ofta ämnen för att få mer information.


Till sist: bilder relaterade till inlägget

Million Lashes...ärligt talat, Loreal? Kanske med ett gäng lösögonfransar på köpet.

Bara för att det är så kul med mascara reklamer...


Annonser som dragits in på grund av för mycket Photoshop

Notera skillnaden på hudfärg och smink mellan före- och efterbilden.
Borde inte förutsättningarna vara de samma?

12 kommentarer:

Sofie sa...

Ett av de bästa blogginläggen jag läst på flera månader! Bra jobbat! =)

Synd att apoteket försämrats såpass mycket sedan monopolet försvann. Då kunde man hitta rätt intressanta produkter, men det enda gröna nu är ju greenwashing-produkter som t ex ELW.
Det enda skönhetsrelaterade jag hittat på apoteket på kanske fyra år är ren mandelolja för 50 spänn. Kaching! ;)

Ang att skönhetsjättarna inte skriver ut vad deras produkter innehåller vet vi ju alla vad det beror på. Men å andra sidan finns det rätt många 100% natrliga skönhetsmärken som inte gör det heller. Exempelvis terre d'Oc, och deras grejer är helt rena. Så ibland (som i skönhetsgiganternas fall) handlar det nog om att dölja sanningen, och i andra fall handlar det nog om att företagen känner att det inte behövs. Men det gör det, anser jag.. Jag var skeptisk till terre d'Oc i början pga det. Finns ju så många "naturliga" märken så det är klart man är försiktig.

En annan grej är ju alla webshops, som exempelvis Kicks, som trots önskemål från sina kunder struntar i att skriva ut innehållsförteckningen bland produktinformationen. Så det är ju en hel kedja av fusk, lögner och marknadsföring som en annan blir extremt utmattad av. Jag bojkottar Kicks tills dess att de börjar skriva ut innehållet - och tills de börjar anställa butikspersonal som inte ljuger för sina kunder. (Har hört dem x antal gånger stå helt ogenerat och ljuga folk rätt upp i ansiktet med sånna där intetsägande marknadsföringslögner som du skrev högst upp i inlägget)

Qbrium sa...

Sofie: Tack för din positiva respons! Jag var grymt sugen på att testa ELW då jag sett att de var så bra. När jag var på besök i Stockholm (bor i Finland) så blev det en grym besvikelse när jag läste innehållet. Lade tillbaka produkten och gick purt därifrån.

Men som du säger, mandelolja har det faktiskt kvar. Hoppas trenden med naturliga produkter stiger på apoteken, eller att någon apoteks kedja skulle förstå vikten av innehållet.

Kicks i all ära, men det är sant som du säger. Om de inte vill skriva ut innehållet är det rätt att bojkotta. Man SKA INTE behöva maila företaget för att få en innehållsförteckning.

Jag förstår att du var tveksam till terre D'Or (aldrig hört om tidigare). Det är synd att företaget inte verkar tycka att "det behövs". Tyvärr skulle jag själv bojkotta märket för de företag som hyllar naturliga produkter, men SAMTIDIGT inte tycker det är nödvändigt med en innehållsförteckning... nja, jag vet inte.

Det mest intressanta med delen angående marknadsföring är att det är just vad jag är utbildad till - marknadsförare. Jag anser dock att man bör marknadsföra etiskt. Är din produkt dålig så ska du inte sälja den. Är den bra, varför inte då tala gott om egenskaperna den har?

Personal i kosmetikabutiker brukar oftast vara obildade. De har fått en introduktionskurs från företaget eller märket de promotar utan några egna efterforskningar. Det är inte deras fel, de gör bara sitt jobb. Men visst är det fel. Jag skulle aldrig kunna jobba på ett apotek och påstå att "Essex Lotion" är mjukgörande och jättebra att använda efter bad, etc.

Till sist vill jag än en gång tacka för din kommentar, det är roligt att andra har en liknande syn på branschen.

Agnes sa...

Vilket BRA inlägg! Håller med om allt, det går inte ens att beskriva. Sjukt är vad det är! Man kan inte lita på nån, för allt verkar bara handla om pengar, pengar och pengar. Ursäkta om jag svävar ut lite, men jag upplever precis samma sak när det gäller läkemedel och vaccin. Man kan inte ens lita på vad som står på förpackningarna i nu för tiden. Och det värsta är att det är få som är som du och jag - kritiska mot det som står. De flesta vet inte ens om vilka kemikalier de smörjer in sig med eller stoppar i sig varje dag.

Qbrium sa...

Tack Agnes! :)
Eftersom det är så få som uppmärksammar innehållet är det viktigt att du och jag, bland andra naturkosmetiskt intresserade personer försöker informera om denna "djungel".

Jag har gått till hudläkare sedan jag var tre år gammal, och varje år har jag fått samma medicin: stark cortison. Idag är jag nitton och min hud är tunn som papper. Läkemedel som skrivs ut av läkare har förstört min hud. Jag kommer knappast få tillbaka ett "normalt skick" på huden. Det gör även att jag har svårt att lita på läkare i allmänhet och tyr mig gärna till alternativa metoder som homeopati, akupunktur m.m.

Becca sa...

Ett inlägg jag har väntat på - äntligen någon som tänker precis som jag! Helt underbart!

Lesly Valencia sa...

Bra inlägg! Allt är så sant. Man vill ju veta vad det innehåller. Det är bara fina ord och redigerad hud som är fejk. Allt i skönhetsbranschen är falsk. Faktum är att huden blir bara sämre med kemikalier och syntetiskt framställda produkter.

Erkänner att jag inte läste allt men det var välskrivet.

Hade så bra

Lesly Valencia sa...

Hej igen! Vilekt sammanträffande precis efter att jag kommenterat här så går jag in på mina kommentarer och ser att du har kommenterat.

Vi hittade varandra samtidigt. :D

Ja innehållsförteckningen är viktig många läser på flaskan och så står det naturlig och ekologiskt men det är ju inte alltid sant.

Ja varför slutade du med no poo metoden? Tycker du borde testa igen. Schampoo är inte bra hehe men jag har förståss inte testat Laveras :P

Hade så bra

Lesly Valencia sa...

ödet igen, rekomenderade akupunktur emot din eksem och såg sen att du redan testat det ;)

Kul att höra att det fungerade :)

ellen sa...

Det är så synd att Apoteket börjar bli som vilken Coop som helst liksom. Som säljer dåliga produkter :(. Riktigt synd ...

Qbrium sa...

ellen: jag håller fullkomligt med dig. "COOP", där slog du huvudet mitt på spiken.

Stephanie sa...

Hade varit ett bra inlägg om du hade lärt dig att stava som en normal människa. VARJE ORD SOM BESTÅR AV TVÅ ELLER FLERA ORD SKA SITTA IHOPA - SVENSKA SPRÅKET HAR INGA UNDANTAG. Det är inte svårt överhuvudtaget. Är folk idag retarderade? Det går ju knappt att läsa det där för fan. Sluta särskriv innan du försöker få fram en poäng, tack, och sluta plåga folk. Satt i minst fem minuter med "ordet" (ORDEN, snarare) "por till täppande" *******portilltäppande. GAH

Qbrium sa...

Stephanie: vad synd att du inte kan läsa vad jag skriver.