måndag 24 oktober 2011

Manikyr kväll

För några dagar sedan unnade jag mig en riktig manikyr-kväll. Tog lite bilder och tänkte förklara hur en manikyr-kväll kan se ut. Det viktigaste är att man har gott om tid, eftersom alla momenten tar sin tid. Jag brukar se på en rolig film undertiden eftersom man måste vänta på att alla lager av lack ska torka. Jag vill också påpeka att produkterna i inlägget inte är naturprodukter (förutom handkrämen och mandeloljan). Här följer några bilder...

Jag tycker det är bra att ta fram allt man behöver redan innan man ska börja. Då slipper men leta efter produkterna med behandlade naglar. Mina produkter, från vänster: skrubb för naglar/nagelband, underlack, nagellack-borttagningsmedel, handkräm, mandelolja, nagellack (rosa), överlack, nagelbuff, nagelfil samt bomullspinne.

Jag börjar förstås med att rengöra nageln från gammalt nagellack. Ta en bomullsrondell och applicera nagellack-borttagningsmedel på den. Håll bomullsrondellen mot nageln några sekunder så att medlet hinner lösa upp nagellacket. Försök att inte "skrubba" bort nagellacket. När nagellacket är borta tar jag en skrubb för naglar och nagelband, jag applicerar den som ett vanligt lack och masserar naglarna. Sedan sköljer jag av skrubben med vanligt vatten - gärna kallt.

Efter rengöringen är det dags för intensiv-vård av naglarna. Först använder jag en nagelbuff, det är ungefär som en nagelfil, fast för ovansidan på nageln. Nagelbuffen har vanligen två sidor, en för att slipa upp nageln, och en för att polera nageln så den blir glansig. Jag har själv svårt att komma ihåg skillnaden på sidorna, så jag har skrivit siffror på buffen. Det är också viktigt att komma ihåg att man inte ska använda nagelbuffen allt för ofta eftersom det kan göra nageln tunn. 

När jag polerat nageln tar jag min glasfil och filar nageln i passlig form. Det bästa med glasfilen är att man kan använda den åt båda hållen. Om du vill läsa mer om hur man filar naglarna kan du klicka på den här länken.

Sist, men inte minst använder jag mandeloljan för att ge närning åt naglarna. Mandeloljan funkar bra som nagelolja och gör nageln starkare. Jag masserar in oljan NOGA, ett extra plus är att massagen stimulerar nagelväxten.

Det är viktigt att börja lacka med ett baslack, då färgar inte lacket av sig på nageln och du slipper missfärgade naglar. Om du köper ett baslack som är stärkande/etc får du ju också vård av nageln på köpet. Om du inte vill använda nagellack är det ändå bra att använda ett baslack. Det skyddar nageln från yttre påfrestningar så som starkare medel och vatten.


När du väl lackar dina naglar så satsa gärna på flera tunna lager, än ett tjockt. Då torkar nämligen nagellacket snabbare. Jag målar oftast mina naglar i två lager färgat lack. På den mindre bilden syns det första lagret, och på den större syns det färdiga resultatet. Som regel kan du vänta i 20 minuter innan du målar nästa nagel, men känn försiktigt på lacket och bedöm själv hur lång tid det behöver på sig att torka. Olika nagellack behöver olika lång tid, och olika naglar tar olika lång tid på sig att fästa nagellacket vid nagelytan.

Till sist bör du måla ett överlack på nageln. Det får nagellacket att hålla bättre. Måla gärna två lager så håller lacket extra bra. Enligt regeln bör man måla ett överlack över en målad nagel ungefär var tredje dag. 


När du målat alla naglar, och det sista lagret har torkat kan du försiktigt ta bort överflödigt nagellack med en bomullspinne. Blöt den i nagellack-borttagningsmedel och dutta pinnen på områdena där lacket kommit utanför. Var noggrann och använd gärna extra belysning så du ser alla områden. 

Som avslutning på manikyren är det skönt att använda en handkräm. Delvis för att nagellack-borttagningsmedel i regel torkar ut, och delvis för att det bara känns extra lyxigt. Jag använder en med havton från Weleda. 


Läs mer om naglar

Inga kommentarer: