söndag 16 oktober 2011

Rådgivning, oljig hud och stora porer

På forumet Stylesearch var det en tjej som hade problem med sin hud, hon skrev en tråd och berättade om vilken hud typ hon hade, samt vilka produkter hon använde. Eftersom mitt svar var väldigt ingående vill jag dela med mig av det på bloggen. Jag modifierade svaret en aning för att det skulle passa som blogg inlägg. Längst ner har jag dock länkat till själva tråden. Enjoy!


Fråga:
Hej! Jag har väldigt oljig hy med stora porer och finnar och samtidigt stramar min hud väldigt lätt och nu känns det som att jag har testat allt någon som har ett bra förlag? Börjar bli smått desperat!! Har testat bland annat: Neutrogena (båda), Vichy, Body Shop (olika), Garnier, ACO och Avene. HJÄLP!!!!

Svar:
Alla de produkter du använt är baserade på syntetiska ämnen. När jag läser att din hud börjar strama väldigt lätt funderar jag på vad du har för återfuktning efter att du rengjort huden, och hur ofta du rengör huden?

Avene är en klassisk "mild apoteks produkt" som skiljer sig från de andra produkterna genom att faktiskt FÖRSÖKA vara mild. Dock innehåller vissa av deras krämer minerlaoljor, vilket gör inköpet till "plus-minus-noll".

Neutrogena, Vishy, ACO och Garniers koncept är att du ska "rengöra på djupet", och "torka ut" finnarna. Något jag inte anser att är hållbart. Om man med hjälp av olika uttorkande, och dessutom billigt syntetiskt material försöker påverka huden kommer huden i sin tur reagera med att bli irriterad (yes, det är så uttorkad hud reagerar), och i sin tur leder det till ännu mer finnar. Man är inne i en ond cirkel.

Många är skeptiska till att använda olja i ansiktet, speciellt när man har fet hud. Jag anser att mandelolja är en universalrengöring, som man kan använda oavsett hud-typ. Jag har otroligt torr hud, och behövde en försöks-kanin för att se hur det skulle funka att använda mandelolja till en fetare hud, en väninna till mig ställde upp och tycker resultatet är bra. Hon har fått mindre finnar och renare hud - men är inte helt fri från acne.

Min slutsats är att mandeloljan är så pass mild att man kan använda den oavsett hud typ, dock behöver man kanske jobba på flera områden om man har en fet hud. Exempelvis använder hon inte samma ansiktsmasker som mig, jag vill ju ha fett (e-vitamin) på huden - hon i sin tur vill ha c-vitamin, vilket finns i exempelvis jordgubbar.

Ett bra och naturligt ansiktsvatten man kan komplettera med när man har fet hud är äppelcidervinäger blandat med vatten. Vinägern innehåller Alfa-Hydroxi vilket är en syra som hjälper till att minska fetthaltiga avlagringar på huden. Andra nyttiga saker äppelcidervinägern gör är att reducera fjällig hud, gör huden mjuk och ungdomligt samt minskar hudens porer.

Weleda är ju ett underbart bra budget alternativ inom naturkosmetiken. Jag har mestadels botaniserat bland produkterna för torr- och känslig hud, men är säker på att det finns alternativ för dig också. På deras hemsida finns en kort hud analys där du kryssar i alternativ som stämmer för din hud typ, därefter rekommenderar de vilka produkter som skulle kunna passa just dig.

Länk till testet

17 kommentarer:

moa sa...

Det har du rätt i :)

ALICE sa...

allt bra idag? :)

Becca sa...

Jag använder bara mandelolja till mitt ansikte. När mina lotions tar slut ska jag ha det till kroppen också! Håller med att den är en universalprodukt. Har inte tänkt på att man kan använda det som rengöring också, måste testa det!

Qbrium sa...

Becca: jag började faktiskt med mandelolja som rengöring och har därefter använt det i egna krämer, rent på kroppen och så vidare. Lite som jojobaolja, fast billigare att köpa.

Sofie sa...

Bra svar! Mycket pedagogiskt också, något som jag ofta kan sakna på stylesearch.

Qbrium sa...

Sofie: tack för din kommentar! Vad roligt att du gillar mina svar. Ibland får jag tid över att verkligen förklara ingående. Sen finns det ju tusen trådar som handlar om acne. Blir ofta "copy + paste" i såna fall eftersom man inte alltid har tid att svara "personligt".

Agnes sa...

Mandelolja för sig själv tycker jag är för fett för att rengöra ansiktet med. Känner du till OCM? Jag har aldrig testat, men det går ut på att man blandar i en del Ricinolja som är en mer rengörande olja. Annars kan jag tipsa om Burt's Bees kamomillrengöring :)

Qbrium sa...

Agnes: jag har hört om metoden, men inte testat själv. Jag trivs bra med mandeloljan, och känner inte för att "trissa upp huden" i onödan.

Om du testar måste du lova att skriva det i bloggen :) Det skulle vara kul att veta mer om hur det funkar i praktiken. :)

Elisabeth sa...

Jag brukar också rengöra huden med mandelolja och då har jag fet hud som är lite yttorr, tycker det funkar bra. :)
Något som både jag och min syster tycker funkar för en fet, aknebenägen hud är Dr.Hauschkas ansiktsolja, som funkar normaliserande för hudens fettproduktion. Kan kanske vara värt ett försök om man har bråkig fet hud.

Qbrium sa...

Elisabeth: Vad kul att du tipsar om lite produkter för fet hud. Jag själv sitter ju med min atopiska hud och har inte möjlighet att testa såna produkter. :)

by Ell sa...

Jag använder nästan bara oljor till ansiktet men just mandeloljan får min hy utbrott av tyvärr. Konstigt nog då min hud reagerar så bra på många andra oljor, både torrare och mer feta. Men jag använder mandeloljan till naglarna och där är den helt outstandning.
Jag använder OCM som djuprengöring mellan varven, blandar ricin och raps eller oliv, men tycker den är för stark att använda varje dag. Men som djuprengörande mask älskar jag den och det är den enda jag sett någon skillnad med på mina porer.
Annars kör jag på jojoba-olja som "varje dag" rutin, både till ansikte, hårbotten, och till hårtopparna :)
Kram

Qbrium sa...

Ell: Tack för din kommentar. Alltid kul att veta mer om andra metoder att hålla huden i skick.

Becca sa...

sv: Nej Oriflame har inte naturliga eller rena produkter men min mamma säljer dem så jag köper lite då och då. Absolut inte lotions eller ansiktsprodukter (nu köpte jag sminkborttagning men det sköljer man bort sen). Hur har du gjort egna krämer? Har velat göra egna produkter länge.. Har funderat på att gå en utbildning till ekologisk hudvårdsterapeut!

En dermal anchor där din arbetskamrat har den är nog det vanligaste stället jag har sett dem på. Det är snyggt!

Ha en härlig söndag!

by Ell sa...

Hej igen :)

Nej jag har nog inget inlägg om OCM i bloggen tyvärr men jag skriver gärna ett gästinlägg om det. Jag ska iväg nu men kan skriva ihop ett ikväll eller imorgon om det är okej?

Kram
Linda

Becca sa...

sv: Spännande! Tycker att det är väldigt intressant hur de etikettiserar. Brukar titta på ingredienserna i olika produkter!

Tack för tipsen! Ska kolla igenom länkarna!

Anonym sa...

Grymt inlägg du!

Ger ett telepatiskt leende tillbaka...;)

ALICE sa...

sv; åh, såna dagar är så sköna!
själv har jag åkt runt med en glassbil och sålt glass med klassen, efter det bar det av mot råsunda för att kolla på AIK:s sista hemmamatch för säsongen!