torsdag 20 oktober 2011

HÅR: så lyckas du med oljeinpackningen

Har du torrt hårbotten kan det vara en idé att behandla hårbottnet med jojobaolja (alternativt olivolja). Problemet är bara att många tycker det är svårt att få bort oljan från håret, och att det ska ge ett fettigt intryck trots tvättning.


Lös problemet:
- massera in oljan i hårbottnet, låt sitta över natten
- dagen efter tvättar du håret med 2 ägg blandat med mjölk (NOO-POO -metod)

Applicera:
Appliceringen kan vara knepig. Ta en tom och rengjord schampo flaska - lägg din blandning i flaskan och appliceringen kommer genast bli enklare. Detta gäller både för oljeinpackningen och "noo-poo"-schampot.

3 kommentarer:

Malin sa...

Gjorde en olivoljeinpackning häromdagen. Har också haft lite krux att få ur det men beror ju på schampot. Nu vet jag vilket schampo jag ska använda för att få bort olivoljan, men ditt tips verkar betydligt billigare så måste ju testas! :-)

by Ell sa...

Ett tips om man gör olivoljeinpackningar i håret och tvättar med "vanligt" schampoo och har problem med att få ur oljan: Massera in schampot i håret UTAN att skölja ur oljan innan eller tillsätta något vatten.
Massera in enbart schampo ordentligt, skölj, och tvätta sen som vanligt med shampo och balsam.


Jojobaolja har hjälpt min torra hårbotten jättemycket. Extra bra att den är mjukgörande och dessutom lite antiseptisk så min hårbotten brukar tacka mig ordentligt när jag väl tar mig tiden ;)

Kram
Linda

Qbrium sa...

Malin: lycka till nästa gång :)

Linda: tack för ännu ett oumbärligt tips.