tisdag 18 oktober 2011

Tips för att somna

Ibland kan det verka omöjligt att somna. Oavsett vad man än gör. Jag brukar själv ha problem med att somna, jag kommer alltid på något jag måste göra, eller börjar tänka på något jag behöver fixa i morgon. Det händer lätt att tankarna tar över och till sist går man upp för att skriva en påminnelselapp, eller rent av göra det man skulle gjort i morgon. 


TRE KONKRETA TIPS:

1. Tillåt tanke
Tillåt dig själv att tänka en stund. Det kan vara bra att få tänka igenom morgondagen, ifall det skulle vara något man glömt. Då slipper man oroa sig över det mitt i natten. En bra grej är att ha block och penna precis vid sängen så du direkt kan skriva ner viktiga planer för morgonen. På så vis behöver du inte ens kliva upp ur sängen, och du kan sluta tänka på det - det är ju redan nedskrivet. 


2. Förflytta tanken
I nästa steg får du fortsätta att fundera - men inte på saker du ska göra. Blunda och känn efter hur du ligger, hur känns det? Är huvudet skönt mot kudden, har du hela kroppen innanför täcket, kliar det någonstans? Gör det bekvämt för dig, och fortsätt tänka i "nuet", känn hur skönt det är att bara ligga ner. Detta hjälper dig att komma bort från "vardagstankarna", samtidigt som du inte behöver "sluta tänka". Många gör felet att de intalar sig att inte tänka alls - och när de tänker, så känns det som ett misslyckande inför sömnen.


3. Slappna av i hela kroppen
Det tredje och sista steget är att ge kroppen sömn, bokstavligt talat. Börja vid tårna och arbeta dig uppåt mot huvudet. "Nu ska tårna slappna av, nu känner jag hur tårna har slappnat av och är bekväma, nu ska hela foten slappna av, sådär ja... sen vill jag att mina vader ska sova... nu har vaderna slappnat av...". Detta hjälper dig att stegvis att slappna av i hela kroppen. När fötterna är avslappnade och du gått vidare till nästa kroppsdel, ja, då ska fötterna sova. Sedan när du kommit upp till huvudet, så är bara huvudet vaken - och resten av kroppen sover. Ni förstår ideologin. 

Kroppsdelar att gå igenom:
- tårna
- fötterna
- vaderna
- låren
- rumpan
- magen 
- brösten
- fingrarna
- händerna
- armarna
- axlarna
- hals och nacka
- huvudet


4 kommentarer:

Lesly Valencia sa...

Jättebra tips, jag brukar göra precis så. Fundera först och skriva ner saker och sen går jag igenom kroppen och tänker att jag är avslappnad.

Tack för namnet, ja det är roligt med statistjobb. Jag blev medlem på statist.se och sen sökte jag lite olika jobb.

Spikmatta är härligt, det fungerar bra eftersom att man MÅSTE slappna av annars gör det lite ont. Jag har aldrig testat en sån med grova piggar men borde vara samma sak. :)

Ja visst är det skrämmande att folk luras med sin utbildning. Men konstigt att människorna inte kommer på det. Jag hade märkt.


Ha en fin dag!

loveshine på ss sa...

Ååh så bra tips :D jag behövde verkligen detta, då min sömns de senaste månaderna har blivit såå himla dålig :/ förut somnade jag direkt när jag la mig i sängen, spelade ingen roll om jag la mig kl 22 eller 01, somnade direkt.. nu somnar jag inte förrän 2-3 på natten, även om jag är trött.. fattar inte vad som händer :/

ska tänka på de här tipsen :D

ellen sa...

Sömnproblem i olika former är man ju van med!

Mitt problem brukar vara att jag är svintrött när jag ska fixa mig inför sängen, som nu, men sen när jag väl ligger där så är jag pigg och inte alls sugen på att sova.

Ibland tvingar jag mig själv att somna, vilket är väldigt obehagligt, och andra gånger så ligger jag bara där och blundar och blundar men inget händer ... då är det bara att kolla på tv lite. Väldigt störande det här!

Men ett tips till er alla är sovmask!
Jag har ett alarm som ringer 06,00 för att jag ska ta mina mini-piller (annars glömmer jag dom under dagen och kvällen då telefonen inte alltid är med mig), sen ska man somna om och ibland kan det vara lite ljusare och jag är lite känslig mot det där med att somna i ett ljust rum och då är ögonmasken perfekt! :) Den är alltid bredvid mig.

Och öronproppar om ni t.ex bor hemma och har ert syskon hemma på besök över natten som har barn! Öronproppar is the shit då!
Ljud är jag också känslig för så öronproppar räddar många nätter ibland ;).

Jag vaknar med andra ord väldigt lätt och hatar att bli väckt. :p

Nu vart det jätte långt men äääh! :)

Hanna Li sa...

Jag avskyr att inte kunna somna. Min nya grej är att lyssna på avslappningsappar, verkligen ett tips ifall du har en smartphone.