fredag 21 oktober 2011

Välj mjäll schampo med omsorg

Jag är inne på Sund.nu och spanar, plötsligt får jag syn på en intressant artikel om mjäll. Själva artikeln om mjäll är inte speciellt intressant, men den lilla detaljen att mjäll schampo kan vara giftigt - DET är intressant.

De skriver om "Head And Shoulders", som är en väldigt väl använd produkt bland folk som har torrt hårbotten och anlag för mjäll. Den lilla haken med produkten är att den innehåller ett ämne som heter zinkpyriton. Detta ämne används bland annat till båt-bottenfärg och för att förhindra att ogräs växer fast i båtbottnen. Det låter ju inte super bra för huden i allmänhet, eller hur?

Zinkpyriton får inte användas för privat bruk eftersom den är stark och farlig för miljön. Dock får den användas i en schampo produkt, eftersom det är en produkt som man tvättar bort från huden. Men att ämnet påverkar nervsystemet är tydligen en risk som "Head And Shoulders" förbiser (läs hela artikeln här).

Personligen tror jag inte att Zinkpyriton är det enda "röda" ämne som används i produkten. Jag tror inte heller att Head And Shoulders är ensamma om att använda detta ämne i sitt mjäll schampo... efter lite googlande visade det sig att Fructis och Dove också använder ämnet.

Var aktsamma, välj med omsorg och ta hand om er i vinter!

6 kommentarer:

Elisabeth sa...

Usch då. Före jag gick över till naturligt schampo använde jag Head & Shoulders mjällshampo, jag hade ganska mycket mjäll då. När jag har gick över till naturliga schampon minskade mina mjällproblem avsevärt och de naturliga schampon jag testat hjälper mycket mer än vad Head & Shoulders schampo någonsin gjorde faktiskt.

ellen sa...

Åh, jag som gillar Head And Shoulders, inte för att min hårbotten är torr utan för att jag gillar effekten på håret av den produkten ... men nu vågar jag nog inte använda den längre, samma med Fructis :o Också en favorit. Aaaargh. Jävla skit ingredienser!

Agnes sa...

Kan tipsa om schampot från Humlekrus, "Örtschampo mot mjäll och torr hårbotten". Älskar det schampot (dock är min flaska slut nu) :)

Qbrium sa...

Elisabeth: vad roligt att du sett framsteg genom att gå den naturliga vägen. Jag jobbar fortfarande på mitt väldigt torra hårbotten. Testar just nu ett schampo med mandelolja från Lavera, men funderar starkt på att övergå till Noo-poo när flaskan tagit slut.

Ellen: det där med schampon är aldrig lätt. Speciellt eftersom många har fått för sig att schampot måste skumma mycket, lukta gudomligt och göra håret lent på samma gång. Så klart företagen anpassar sig - men, det är inte enbart konsumentens fel - inte alls.

Agnes: Jag läste faktiskt tidigare om ört schampot och blev väldigt nyfiken. Dock fick jag inget svar från Humlekrus då jag försökt göra en beställning... :(

Emma sa...

men usch! scary! jag använde den för många år sen under en liten period. men inte nå mer. nu kör jag på shampo och balsam från frissören. lite dyrare, men de passar verkligen mitt hår :)

emma sa...

sv. nee det kanske är så. men alltid är det något dåligt. tror inte de finns nått som är 100% bra!

håller med dej om idol. amanda är bra. men de blev för mycket idag. tycker nästan ingen var bra idag. vet inte vad som hände riktigt. men linni förvånade mej, men det kanske var för hon sjöng från hjärtat.. men jag gillar moa i alla fall :)