torsdag 27 oktober 2011

Varför är Clerasil dåligt?

Clerasil. Medlet som ska ta bort finnar på rekord tid. Det finns rengöringsmedel, pads, stift och allt möjligt man kan peppra på huden. Vissa påstår att Clerasil har hjälpt dem att bli av med finnar, andra påstår att Clerasil orsakade mer finnar, torrhet och kaos för huden. Min egna åsikt är att Clerasil är dåligt för huden. Det enda produkterna gör på rekord tid är att torka ut och irritera huden. Clerasils hemsida är för tillfället under konstruktion, därför kommer jag inte åt deras innehålls förteckning. På Wikipedia hittade jag de verksamma ämnena, här följer en lista på vad det är, och hur de fungerar.




Det mest verksamma ämnet heter Benzoyl peroxide Det är ett starkt ämne som är vanligt i starkare acne preparat. Jag kan tyvärr inte hitta någon som helst vettig information om ämnet. Däremot kan jag dela med mig av fyra upplevelser av det verksamma ämnet:

"Använde benzoyl peroxide förut och till en början var det rätt effektivt, men sen slutade den bara fungera! Till råga på allt fick den håret i ansiktet att VÄXA, jag blev rejält fjunig. Den lämnar också fläckar på kläderna, alltså kläderna bleks och förstörs. Usch. Skulle inte rekommendera den till någon."

"Som för många andra så hjälpte det lite i början men sen så blev huden rejält irriterad och började flagna, såg riktigt hemsk ut där ett tag, Är glad att jag inte skadade huden permanent även fast det tog ett tag att återhämta sig"

"efter att jag fick stelt ansikte och blev röd och sen började flagna, så försvann samtidigt finnarna, och sen 1 vecka utan basiron så blev ansiktet helt fint och finnfritt också, så tycker inte de gör nåt om man flagnar lr så i en vecka, de e lixom typ meningen"

"Reagerade i början (svullen, rodnad, klåda), men vande huden långsamt genom att tvätta av den efter nån timma och låta huden vila varannan dag. Nu reagerar jag inte på den och kan ha den på en hel natt. Hyn blev mycket bättre, den går ju in på djupet och löser upp all "gegga", så jag tror den fungerar galant på pormaskar också!"

(citaten kommer från denna tråd på stylesearch)


Övriga ämnen:

Sulfur
Sulfur är en form utav svavel. Det är milt antiseptiskt och bakteriedödande. Det finns en risk för överkänslighet. Man kan få kosmetika acne av att använda ämnet, dessutom kan det ge eksem under längre användning. 

Resorcinol
Det är ett antiseptiskt desinfektionsmedel . De används ofta i salvor mot hud sjukdomar som exempelvis eksem. Kan orsaka både rodnad och smärta om det sätts på huden.

Triclosan
Konserveringsmedel, får produkten att hålla längre. Verkar lätt bakteriedödande. På Shenet berättas det att konserveringsmedlet kan irritera huden, eftersom de flesta bakteriedödande produkter kan irritera huden, rekommenderas inte för känslig hud. Påverkar miljön negativt.

Salicylic acid
Kan tillverkas både naturligt och kemiskt. Lindrar klåda från insektsbett och eksem. Bakterie- och svamp dödande. Låga doser används på eksem och acne. Ämnet är lokalt irriterande. Det tas lätt upp av huden och kan förgifta andra organ genom huden. Stora doser kan ge nässelutslag och hudblåsor. Citat från Shenet: "Rätt många barn har dött av att salicylsyrepreparat smörjts in på stora hudytor."




Summan av kardemumman: 
Produkterna innehåller enbart medel som är till för att vara bakteriedödande. Om man smetar ihop ett antal bakteriedödande preparat med varandra får man en mycket stark kräm som verkar... bakteriedödande. Dessutom verkar den uttorkade på grund av att den inte har ett enda ämne som koncentrerar sig på att vårda huden. De flesta av ämnena verkar irriterande, och kan till och med förvärra hudens tillstånd.




Ett utdrag från forumet Stylesearch:
"Jag har använt clerasil och mitt hy blev så torr riktigt torr och det hjälpte inte alls när jag smörjde in med mjukgörande. Jag fick kraftigt mycket finnar och ångrar som fan att jag köpte den. Dagen efter köpte min kompis den och jag VARNADE henne men samma sak hände henne . KÖP ALDRIG clerasil det är verkligen skit." (direktlänk)


4 kommentarer:

Elisabeth sa...

Jag såg att du skrev på Agnes blogg att du skulle vilja testa mer än din lokala hälsokostbutik kan erbjuda (http://ekolicious.blogspot.com/2011/10/ljuvlig-handtval-fran-whole-truth.html#comments).
Visst bor du i Finland? Eftersom jag också bor i Finland kan jag gärna tipsa dig om några webshopar som levererar till Finland till bra priser om du vill. Förutom en del finska webshopar finns det också en hel del utländska webshopar som skeppar till Finland för förmånliga porton. :)

Anonym sa...

Clearasil är skit...:)

Vad vill du veta om Benzoyl peroxide? =)

Det kan vara irriterande om man använder för mycket.
Man ska alltid börja med lägsta procentsats för att se om man tål produkten först. Ute på marknaden är Benzyoyl peroxide det mest effektiva receptfria ämne mot just akne =)

/Micke

Qbrium sa...

tack micke :)

Mariette sa...

Man kanske inte ska använda rengöringstvålen utan bara spot-on-stiftet, så torkar man inte ut huden i onödan.