lördag 5 november 2011

Havtornsaft - en dunder dryck!

Varje höst brukar jag ladda upp med havtornsaft, havtorn är bär fulladdade med bland annat A- och E-vitamin. Jag tror starkt på att ett glas havtorns-saft håller en frisk och kry genom vinterhalvåret. Jag köper min havtornsaft på marknader, eller liknande (då vet jag att den är tillagad på ett bra och korrekt sätt). Årets havtornsaft köpte jag på en marknad i Åbo, den kostade 25 euro (ca 250 kronor). 


Bärets olika delar och innehåll
Bladen innehåller nyttiga och värdefulla ämnen som är perfekt att tillverka te på. Skalet innehåller hälften av den nyttiga och värdefulla oljan. Fruktköttet (själva havtornet) innehåller B12, B1, B2, B3, B6, B9, pantotensyra, folsyra och bioten. I havtornets kärna finns 89% av de omättade fetterna. (Informationen kommer från Myhavtorn.com).

Vadå havtorns saft?
Havtorn är små, orange-färgade bär som växer på buskar. Bären är väldigt syrliga och kan till och med uppfattas som beska av många. De plockas för hand och sedan gör man koncentrat på dem. Man kan inmundiga koncentratet som det är (en matsked/dag), eller blanda ut det till saft.

Recept på havtorns saft:
1 dl saft/koncentrat
1 dl socker
8-9 dl vatten



1. Koka upp 2 dl vatten
2. Häll  1 dl socker i det kokande vattnet
3. Rör om så att sockret smälter

1. Låt vatten och sockerblandningen svalna en stund
2. Skaka koncentratet med havtorn
3. Häll i 1 dl havtorns koncentrat
4. Fortsätt med att blanda i 8 dl vatten

Häll upp saften i en saft-kanna. Låt med fördel vispen vara i saft-kannan eftersom koncentratet har en förmåga att sjunka till botten. Som ni ser håller koncentratet till väldigt många blandningar. Ett glas om dagen håller sjukdomar och förkylningar borta. Lycka till! 

4 kommentarer:

Agnes sa...

Vad smart! Och eftersom att flaskan räcker så länge kan det ju vara värt det! :)

Becca sa...

Drack acaibärsjuicer och gojibärsjuicer innan. Mådde toppen! Varför slutade jag med det...?

Mariette sa...

Kanske ska komplettera min Mivitotal med detta. Känns alltid bättre när man vet exakt vad som är i

Lesly Valencia sa...

Åhh spännande :) låter bra, men måste man ha socker i? Kanske går att byta ut mot stevia eller liknande :)

Sen måste jag bara fråga, i vilket program gör du alla dina bilder? Det är alltid så snyggt med text och färg :)