lördag 12 november 2011

Kokosfett som tvål

Jag har utvecklat mitt koncept med kokosfett som återfuktande efter duschen. Nu mer förvarar jag kokosfettet i kylen så att det hålls stelt, när jag duschar tar jag fram det och skär ut en bit som jag sedan använder som vanlig fast tvål när jag duschar. Kokosfett funkar bra att rengöra kroppen med, och samtidigt slipper man ju bli snustorr. Dessutom går ju all lotion, olja (med mera) lättare in i blöt hud. När man sköjer av det slipper man ju en massa kladd på köpet. Vårdande som sjutton, och len blir man. Inte alls samma sträva känsla som man brukar få efter duschen.

- Har du missat det tidigare inlägget om kokosfett kan du klicka på den här länken.


Så här gör jag med tvålen:
1. duschar, tvättar håret etc.
2. Kliver åt sidan, använder min "tvål" över hela kroppen
3. Masserar in "tvålen", som smält till olja
4. Tvättar av, och kliver snarast ur duschen

GLÖM INTE ATT ANVÄNDA VANLIG LOTION EFTERÅT!

Att laga själva tvålen är ju inte komplicerat alls. Antingen förvarar man helt enkelt kokosfettet i kylen som det är, eller så gör man som jag gör: smälter ner det i passande burkar/formar och därefter låter det stelna i kylen (igen).

Bilden ovan är tagen från Casa Di Patty, hon berättar även i det länkade inlägget hur hon gör sin tvål. Kan däremot inte hålla med henne om att kokosfett skulle vara uttorkande. Det är om man blandar kokosfett med lut som det verkar uttorkande.

2 kommentarer:

Mona ♥ La Vie est Belle sa...

Vilken kul idé med att göra små tvålar/kakor utav kokosfettet. Intressant att du använder kokosfettet som intvålning som du sedan sköljer av. Jag brukar smörja in mig med det efter dusch och jag kan hålla med om att det kan bli lite kladdigt men len blir man, perfekt för bräm an på sommaren :) Tror jag ska testa din variant någon kväll!

Lesly Valencia sa...

Hej hur är det? Jag har bloggat lite om mässan och lagt ut bilder. Bra tips om pennan hade ingen aning att det fanns något sånt.

Ha en fin söndag!