fredag 11 november 2011

Kräm-prat

Vintern är här och jag laddar upp med nya krämer hela tiden. Jag köper in en mängd med krämer för att använda dem, en efter en. Har precis klämt ut den sista droppen från Laveras baskrämer (innehåller ingen doft, och är i princip bara en återfuktande body lotion, inte lika lyxig som de krämer (Lavera Spa) som jag tidigare testat.

Bilden, från vänster: två "vanliga" lotions, en fetare kräm med namnet "protection" och sist aloe gel från DN. Min åsikt om Laveras bas...ingenting speciellt. Vanlig återfuktare helt enkelt. Lätt att smörja på, sjunker lätt in men gör ingenting speciellt för huden. Det jag blev förvånad över var att baskrämerna kostade mer än Lavera Spa. Nästa gång återgår jag till Lavera Spa - helt klart.

Sist på bilden ser man en Aloe gel från Dermanord. En av de få aloe-krämer jag faktiskt varit riktigt nöjd med. Tar bort sår och skråmor efter ett par insmörjningar. Dock kostar den ju där efter. Har nyss köpt en aloe-gel från Life som ska vara motsvarande till "Aloe99", får se om den kan ge mig nått...

Har ni några bra krämer att tipsa om för atopisk, väldigt-väldigt torr hud? TAS GÄRNA EMOT! Tänk bara på att jag inte har råd med väldigt dyra krämer i längden eftersom hela kroppen behöver sin dos x antal gånger om dagen...

5 kommentarer:

Agnes sa...

Weledas body lotions kanske? Har inte testat själv, men man kan ju testa på handen i butik. Själv är jag väldigt nöjd med min lotion från Organic Indugence, den är av det lite tjockare slaget och återfuktar jättebra. Dessutom är den ganska dryg också och en förpackning rymmer ganska mycket kräm :)

Agnes sa...

Sv: Vad synd :/ Det kanske är någon eterisk olja du reagerar på?

Estelle sa...

Tänker du ordentligt på vad du får i dig via kosten och så? Mycket antiinflammatoriskt behövs ju!
Äter du mycket fet fisk eller Omega-3 kapslar till exempel?!?
Mycket frukt och grönt?!?
Skräpmat och socker/godis är ju alltid dåligt.

Johanna sa...

Du har inte testat att sluta smörja in dig helt och hållet? Har du alltid haft sån här torr hy eller när fick du det? För börjar man smörja in sig, och smörjer in sig för mycket så slutar kroppen själv att producera sånt som gör huden inte-torr :) Om du förstår vad jag menar? :)

Qbrium sa...

Hej Johanna! Jag har alltid haft torr hud, och behövt extra krämer sedan barnsben. Visst har jag testat att inte smörja in mig, men eftersom huden börjar flagna, jag blir helt stel i huden, inte kan röra mig, det börjar klia etc. Har det inte funkat. MEN jag förstår precis vad du menar. Därför försäker jag hålla mig till så snälla produkter som möjligt, trots allt.